.
News Image

Maak kennis met het nieuwe Canvas

Canvas stelt zijn gloednieuw najaar voor...
Vandaag heeft netmanager Paul Peyskens samen met een aantal programmamakers het vernieuwde Canvas voorgesteld aan de pers.

Hij benadrukte dat Canvas de referentie wil zijn in de duiding over vijf kerndomeinen: nationale en internationale politiek, kunst en cultuur, wetenschappen, economie en ondernemen, en sport.

Daarnaast wil Canvas een alternatief bieden op het gebied van fictie en ontspanning, en toonaangevend zijn met zijn beeldvoering.

Canvas is een venster op de wereld, zowel dichtbij als veraf, en kan worden beleefd op drie platformen: televisie, digitaal en evenementen.

Vandaag ging het in eerste instantie over het televisieaanbod. De twee andere pijlers komen respectievelijk aan bod bij de lancering van de nieuwe website en in de loop van het najaar.

Voor een uitgebreid overzicht van het nieuwe aanbod: www.canvasvernieuwt.be

Canvas heeft zijn koers in de loop van de jaren geregeld bijgesteld. Maar nooit was de nood aan vernieuwing zo groot als nu.

Paul Peyskens: “Nooit zijn de mediabehoeften zo ingrijpend en snel veranderd als de laatste tijd. Mensen volgen het nieuws heel de dag online en kijken tv op tablet of smartphone. Ze maken volop gebruik van de sociale media. Daar willen we met Canvas op inspelen. Door ons vizier scherp te stellen, ons aanbod te verfijnen en onze kanalen te diversifiëren. Canvas brengt onderscheidende en unieke content vanuit zijn missie en gaat op zoek naar de beste mediaervaring om die inhoud aan te bieden aan zijn doelgroep. Via tv of via digitale media. Tegelijk willen we ons ook herbronnen en onze openbare-omroepopdracht optimaal invullen. Het voorbije jaar hebben we hard gewerkt aan die vernieuwingsoperatie. De goede oude merknaam hebben we behouden, maar verder hebben we een nieuw verhaal geschreven. Eén dat duidelijk moet zijn voor ons publiek en dat onze programmamakers inspireert.”

De beste manier om het nieuwe Canvas-verhaal te ontdekken, is naar de programma’s kijken. Maar de vernieuwing is uiteraard gebaseerd op weloverwogen uitgangspunten en keuzes. Die vormen het DNA van het vernieuwde Canvas.

Paul Peyskens: “De opdracht die Canvas in de beheersovereenkomst heeft gekregen, willen we in volle primetime realiseren. Zo streven we ernaar de referentie te zijn op het gebied van duiding, meer bepaald in vijf kerndomeinen: nationale en internationale politiek, kunst en cultuur, wetenschappen, economie en ondernemen, en sport. Dat doen we zowel met eigen programma’s als met programma’s van externe producenten. Bij de externe producties gaat het vaak om documentaires. Het documenteren van de samenleving is voor Canvas heel belangrijk. Zo kunnen we inzicht verschaffen in de vijf kerndomeinen. Tegelijk wil Canvas ook zijn rol spelen in de ondersteuning van de Vlaamse audiovisuele sector en externe documentairemakers. Maar wat al onze programma's gemeen hebben, is dat ze gemaakt worden door bijzonder creatieve mensen. En dat is nodig want het is niet evident om in primetime op te boksen tegen het populaire aanbod van de andere zenders. Maar zo kunnen we als Canvas juist ook het verschil maken.”
•Zo is er onder meer De afspraak, een gloednieuw actuaprogramma waarin Bart Schols elke avond om half negen op zijn eigen manier naar het nieuws kijkt. De afspraak wordt een programma voor mensen die helemaal mee zijn met de gebeurtenissen van de dag, maar toch nog op hun honger blijven. Bij Bart krijgen ze nieuwe, verrassende inzichten en andere nieuwsverhalen.

•Het nieuwe muziekprogramma Off the Record polst naar de muzikale invloeden van Belgische muzikanten.
•Reyers 2020 grijpt de plannen voor een nieuw VRT-gebouw aan voor een reeks over architectuur en ruimtelijke orde.
•In Winteruur nodigt Wim Helsen dagelijks een interessante gast uit voor een gesprek over zijn of haar favoriete tekst.
•In Wetenschap redt de wereld gaat Jeroen Buyse op zoek naar wetenschappelijke oplossingen voor grote en minder grote problemen.
•Het eerste kwartaal portretteert beginnende ondernemers in heel diverse domeinen. Ze vertellen ongegeneerd welke offers zij brengen en welke lessen ze leren op hun weg naar succes.
•Spul en Slijk kijken ieder op hun eigen manier naar sporters en hun drijfveren. Spul is een grensverleggend programma over doping en Slijk volgt sporters die hun passie beleven in weer en wind, soms tegen beter weten in en zonder garantie op succes.
•Radio Gaga is een human-interestprogramma over bijzondere biotopen en de soms kwetsbare mensen die er verblijven.

Paul Peyskens: “Naast onze focus op de vijf kerndomeinen willen we ook een alternatief bieden op het vlak van fictie en ontspanning. Met eigen programma’s als de fictiereeks Bevergem, maar ook met ons internationaal aanbod. Daarvoor zijn we vanuit een andere insteek dan vroeger op zoek gegaan naar de beste fictiereeksen en films die er op de markt te vinden zijn. Series als Gommorah en Les témoins, of films als Fish Tank van Andrea Arnold, Drive van Nicolas Winding Refn en Only Lovers Left Alive van Jim Jarmusch. Ook kortfilms krijgen voortaan een vaste stek op Canvas.”

Uiteraard gooit Canvas niet alles overboord. Wat goed was en past bij het DNA, blijft behouden, zij het soms een beetje aangepast of op een ander uitzendmoment. Dat gaat van Terzake, Vranckx en Panorama over De Canvasconnectie en Karakters tot Fans of Flanders en Alleen Elvis blijft bestaan.

Paul Peyskens: “We streven er ook naar om toonaangevend te zijn met onze beeldvoering. We hebben een nieuwe netstijl en een nieuw logo, maar het is natuurlijk vooral in de vormgeving van onze programma’s dat we een verschil willen maken. Ook hier geldt: the proof of the pudding is in the eating. Onze programma’s en ons aanbod moeten voor zichzelf spreken.“

Canvas wil meer zijn dan een lineair tv-merk. Naast het televisieaanbod zet Canvas volop in op een vernieuwd en verruimd digitaal aanbod en samenwerking met externe partners. Ook daarbij zijn de vijf Canvas-domeinen het uitgangspunt: nationale en internationale politiek, kunst en cultuur, wetenschappen, economie en ondernemen, en sport.

Paul Peyskens: “Vanaf maandag 24 augustus is canvas.be meer dan een ‘content’ site. Er zal uiteraard nog altijd heel wat aandacht zijn voor het tv-aanbod, maar er komt ook exclusieve online-inhoud. En er is meer: de nieuwe redactie van het digitale Canvas gaat met gretigheid en nieuwsgierigheid op zoek in de wijde wereld. De redactie zet daarbij in op de vijf kerndomeinen van Canvas met speciale aandacht voor cultuur. Hun ontdekkingen en bevindingen delen ze graag met ieder die dat wil”

Wat er op evenementieel gebied te gebeuren staat, zal duidelijk worden in de loop van het tv-seizoen.

Paul Peykens: “Canvas wil een actieve partner van de culturele sector zijn, onder meer door de opdracht van Cobra te integreren. We hebben daarvoor onlangs een ruime delegatie van de cultuursector samengebracht om na te gaan hoe we kunnen samenwerken. Dat heeft al een aantal concrete voorstellen opgeleverd. Samen met de sector zullen we bekijken waar we op inzetten.”

Canvas is er voor iedereen die op zoek is naar kwaliteit en meerwaarde, ongeacht leeftijd, geslacht, opleiding, afkomst of sociale positie.

Paul Peyskens: “We willen inzicht verschaffen in de vijf domeinen, inspireren en stimuleren. We bekijken de dingen met een andere blik en nodigen ons publiek uit om dat te ook te doen. ‘Dat wist ik niet; dat kende ik niet; zo had ik het nog nooit bekeken; zo kan het dus ook; nu begrijp ik het’. Als ons publiek zo reageert, dan hebben we ons doel bereikt en het verschil gemaakt. Ik nodig iedereen uit om Canvas op die manier te bekijken en te beleven. Welkom in de wereld van het vernieuwde Canvas, vanaf maandag 24 augustus!”

Op www.canvasvernieuwt.be krijgt u al een eerste ‘preview’.