1,4 miljoen voor Adil El Arbi en collega's
Er is dus wél geld voor cultuur....
Screen Flanders investeert 1.475.000 euro in 10 nieuwe audiovisuele producties. Dat maakte Vlaams minister van Economie Hilde Crevits vandaag bekend. De lijst met ondersteunde producties van de eerste oproep van 2020 omvat o.m. de Franse dramareeksen Renaissances en Crossroads, de IJslandse coproducties Summerlight, and Then Comes the Night en Fractures en de Duitse jeugdfilms KI en Immenhof – Das große Versprechen. Daarnaast kunnen ook regisseurs Adil El Arbi & Bilall Fallah (Patser, Bad Boys For Life) voor hun nieuwe speelfilm Rebel op de steun van het fonds rekenen. De investering van 1.475.000 euro genereert in totaal meer dan 11,6 miljoen euro aan in aanmerking komende audiovisuele uitgaven in het Vlaamse Gewest, goed voor een economische hefboom van 7,9 per geïnvesteerde euro.
De steunbedragen van de eerste oproep van 2020 schommelen tussen 45.000 euro en 275.000 euro per project. Zowel fictiespeelfilms als reeksen werden in deze oproep ondersteund, net als een documentairereeks.
Vijf speelfilms krijgen steun binnen de eerste oproep van 2020: Immenhof - Das große Versprechen, KI, Onder de Maas, Rebel en Summerlight, and Then Comes the Night.
De Duitse jeugdfilm Immenhof - Das große Versprechen is de tweede speelfilm uit de populaire Duitse franchise waar paarden centraal staan. In deze sequel wordt het racepaard Cagliostro, na te zijn vergiftigd, verstopt op de Immenhof-manège. Wanneer Lou merkt dat hij ook daar niet veilig is, vlucht ze met hem de nacht in. Ze belooft de hengst dat hij nooit meer aan een race zal moeten deelnemen. De Duitse speelfilm in regie van Sharon von Wietersheim (Immenhof - Das Abenteuer eines Sommers) wordt in België gecoproduceerd door Velvet Films en zal met een deels Vlaamse ploeg worden ingeblikt. Vlaamse componist Hannes De Maeyer (Black, Patser) zal net als voor de eerste speelfilm de score voor zijn rekening nemen.
KI is de tweede Duitse jeugdfilm uit deze oproep. In de film maken we kennis met de elfjarige Ben en zijn avatar KI, de sterren van de multiplayergame Gnomicon. In het spel wordt Ben bewonderd om zijn skills maar in het echte leven slaagt hij er maar moeilijk in om vrienden te maken. Deze film in regie van Felix Binder (Club der roten Bänder) wordt voor Vlaanderen gecoproduceerd door Potemkino Port.
In Onder de Maas, de nieuwe speelfilm van regisseuse Cecilia Verheyden (Zie Mij Graag, wtFOCK), volgen we een jonge drugsdealer in zijn poging om voor het eerst een grote deal alleen af te handelen. Zijn ontvoogdingsstrijd verloopt echter niet zonder slag of stoot en hij zal de hulp van oude bekenden nodig hebben om het tot een goed einde te brengen. De film wordt geproduceerd door het Vlaamse productiehuis De Mensen.
In Rebel zoekt Nassim, een 13-jarige Marokkaanse jongen, na de dood van zijn vader naar een eigen identiteit. Zijn moeder Leila probeert hem angstvallig weg te houden van zijn oudere broer Karim, een lokale dealer en gangster. Ondanks zijn jonge leeftijd moet Nassim beslissen hoe de rest van zijn leven er zal gaan uitzien. Voor hun nieuwe speelfilmproject doet het regisseursduo Adil El Arbi & Bilall Fallah opnieuw een beroep op een aantal Vlaamse getrouwen waaronder DOP Robrecht Heyvaert (Patser, Bad Boys For Life) en componist Hannes De Maeyer. De Vlaamse hoofdproducent is Caviar Antwerp.
In Summerlight, and Then Comes the Night, gebaseerd op de internationale bestseller van Jón Kalman Stefánsson, vertelt een afgelegen dorpje verhalen over de kleurrijke inwoners van deze afgelegen IJslandse microkosmos. Ze vechten tegen de extremen van zomerlicht en winterduisternis, geluk en verdriet, liefde en verraad en het leven zelf. De IJslandse regisseur Elfar Adalsteins (Sailcloth, End of Sentence) zal voor deze verfilming worden bijgestaan door DOP Frank van den Eeden (Girl, De Patrick). In de hoofdrollen van deze mozaïekfilm zullen Ólafur Darri Ólafsson (Trapped, The Minister), Sveinn Ólafur Gunnarson (Stella Blómkvist) en Heida Reed (Stella Blómkvist, Poldark) te zien zijn. Polar Bear coproduceert de speelfilm voor Vlaanderen.
Naast vijf speelfilms kunnen ook vier internationale fictiereeksen op de steun van het fonds rekenen: Crossroads, Fractures, Hidden Assets en Renaissances.
In Crossroads neemt het leven van topadvocaat Sofie en politiecommissaris Thomas een dramatische wending wanneer hun vijfjarige zoontje Arthur spoorloos verdwijnt. Dit zorgt ervoor dat Sofie haar hele leven in vraag stelt. Ze beëindigt haar carrière als advocate om politierechercheur te worden. Drie jaar na de verdwijning heeft ze een duidelijk doel voor ogen: zoveel mogelijk criminelen arresteren terwijl ze de zoektocht naar haar vermiste zoon voortzet. Deze Franse dramareeks naar een idee van de Vlaamse scenarist Paul Piedfort (Professor T.) zal geregisseerd worden door Frank Van Mechelen (Salamander) en worden gedraaid op locatie aan de Vlaamse kust en in Antwerpen. Binnen de crew vinden we Vlaamse professionals terug als DOP Diego Dezuttere (Unité 42, My First Highway), art director Max Van Essche (Beau Séjour, Undercover), hoofd geluid Hans Tourné (GR5, Salamander) en hoofd make-up Gerda Van Hoof (Undercover). Sallie Gardner and Domm coproduceert de reeks voor Vlaanderen.
In de IJslandse dramareeks Fractures volgen we spoedarts Kristin die na haar scheiding samen met haar tienerdochter terug intrekt bij haar ouders in een IJslands vissersdorp. Kristin wordt uit haar comfortzone gekatapulteerd wanneer ze wordt geconfronteerd met haar helderziende moeder die haar dwingt om de trauma’s uit het verleden onder ogen te zien. De reeks zal geregisseerd worden door Eva Sigurdardottir (Rainbow Party) en de rol van Kristin zal vertolkt worden door IJslandse actrice Sara Dögg Ásgeirsdóttir (Stella Blómkvist). De Vlaamse coproducent is het Gentse Lunanime. De postproductie van de reeks zal deels in Vlaanderen worden gerealiseerd.
Hidden Assets is een karaktergedreven misdaaddrama dat thema’s als familiebanden, macht en de grenzeloze gevolgen van hebzucht verkent. De reeks in regie van Diarmuid Goggins (Silent Witness, Red Rock) zal zich afspelen in Antwerpen en Dublin. De Vlaamse coproducent is Potemkino Port.
In de dramareeks Renaissances komt Florence er na haar harttransplantatie achter dat haar donor Ana geadopteerd was. Het treft haar des te meer omdat ze zelf een adoptiedochter heeft, Zoé, die worstelt met pijnlijke vragen over haar identiteit. Florence is vastbesloten om samen met Paul, de vader van de verongelukte Ana, uit te zoeken wat die mysterieuze dood heeft veroorzaakt. Ze hoopt dat inzicht in het tragische lot van Ana haar zal helpen om haar eigen dochter door haar identiteitscrisis te loodsen. Deze Franse dramareeks voor TF1 met onder meer de Franse actrice Claire Keim (Infidèle, Insoupçonnable) en de Vlaamse Boris Van Severen (GR5, Baptiste) in de hoofdrol zal geregisseerd worden door de Vlaamse regisseur Frank Van Passel (De Smaak van de Keyser, Het varken van Madonna). Een twintigtal draaidagen van de reeks zullen plaatsvinden in Antwerpen met een grotendeels Vlaamse crew. De Belgische coproducent is Belga Productions.
Tot slot investeert Screen Flanders ook in de documentairereeks Het Vaticaan. In deze zesdelige reeks trekt professor Rik Torfs naar Rome om de schade op te meten aan een instituut dat een onophoudelijke reeks schandalen te verwerken krijgt en z’n kerken ziet leeglopen. Aan de hand van zes essentiële vragen, gerelateerd aan kernproblemen waarmee het instituut worstelt en ter illustratie puttend uit rijke beeldarchieven, onderzoekt hij de these dat het einde van het Vaticaan nakend zou zijn en welke rol de paus in dit potentiële scenario zou vervullen. Kat Steppe (Goed Volk, Taboe) zal de regie van de reeks voor haar rekening nemen in samenwerking met DOP Renaat Lambeets. Het Vaticaan is een productie van het Vlaamse productiehuis Panenka.