.
News Image

5000 euro boete dankzij Jean-Marie Pfaff

De VRT moet 5.000 euro boete betalen wegens reclame op hemdkraag Jean-Marie Pfaff.


De Vlaamse Regulator voor de Media heeft de openbare omroep een boete gegeven maar maar liefst 5.000 euro omdat de VRT op 12 juni bij de start van Hotel M het PP-logo niet werd getoond. In het programma was er sprake van productplacement en dat betwist de openbare omroep niet. Door één manuele fout werd het logo niet getoond en dat kost de omroep nu 5.000 euro. Waar stoorde de Vlaamse Regulator zich nu precies aan? Wel, in het programma komt Jean-Marie Pfaff als één van de hoofdgasten aan bod. Op de beide kragen van zijn hemd staat zijn sponsor duidelijk leesbaar vermeld. Deze merkbenaming komt in totaal voor meer dan 8 minuten in beeld. Ook andere merken worden tijdens de uitzending in beeld gebracht.



Het Mediadecreet laat productplaatsing toe, dit mits naleving van verschillende voorwaarden. Zo moet de kijker aan het begin, einde en na eventuele reclameonderbrekingen gewezen worden op de aanwezigheid van productplaatsing in het programma. Met het besluit van 10 september 2010 werd door de Vlaamse Regering opgelegd dat in dergelijke gevallen het PP-logo moet getoond worden, lezen we op de website van de Vlaamse Regulator. Het PP-logo werd uitsluitend aan het einde van de uitzending getoond en dus niet in het begin. De VRT mag zich aan een rekening van 5.000 euro verwachten maar kan in theorie in beroep gaan bij de Raad van State.

De sponsor van Jean-Marie Pfaff zal je niet horen klagen want 8 minuten reclame in prime-time is altijd mooi meegenomen.