.
Mathias Coppens
maandag 9 januari 2023

Bedrijf van onder andere Mathias Coppens neemt 50% belang in Fabiola Group

Lecter Media verkoopt belang aan Roses Are Blue.

Productiehuis Roses Are Blue neemt de 50% aandelen van Lecter Media over in Fabiola Group. De overige 50% van de aandelen blijft in handen van Woestijnvis. Met deze participatie wil Roses Are Blue, dat internationaal reeds een mooi parcours aflegde, de Vlaamse televisiemarkt nog sterker vertegenwoordigen in Nederland en Duitsland.

De Fabiola groep werd in 2017 opgericht door de productiehuizen Lecter Media, De Mensen en Woestijnvis, met als doel de krachten te bundelen voor de Nederlandse en Duitse televisiemarkt en daar zowel eigen programma's te ontwikkelen als formats van de aandeelhouders exclusief aan te bieden en te produceren. In 2019 verliet De Mensen de JV en werden Lecter Media en Woestijnvis de twee enige aandeelhouders met een 50-50% participatie. Gekende titels die door Fabiola in Nederland en/of Duitsland werden uitgebracht, zijn onder andere ‘Groeten Uit’, ‘De TV Kijker van het Jaar’, ‘De Mol’, ‘De Slimste Mens’ en het hit format in Duitsland en Nederland gebaseerd op Homo Universalis: ‘99 Einer Schlägt Sie Alle!’ en ‘De Alleskunner’.

Maandag kondigde Roses Are Blue, onderdeel van Caviar Group, aan de 50% van Lecter Media over te nemen. Fabiola Group gaat hierdoor verder als een joint venture tussen Woestijnvis en Roses Are Blue. Het management blijft in handen van de lokale partners: Pieter van Eekelen voor de entiteit in Nederland (kantoor in Amsterdam) en Oliver Fuchs & Ina Eck voor de entiteit in Duitsland (kantoren in Keulen en Berlijn).

“Vlaanderen staat internationaal bekend om zijn sterke televisieformats. We kijken er naar uit om de Vlaamse televisiemarkt nog sterker te vertegenwoordigen in Nederland en Duitsland. Van bij het begin was onze strategie om onze eigen formats te laten reizen, om ze nadien te produceren in andere markten buiten Vlaanderen. We zijn dan ook blij om aan te kondigen dat we nu daarin onze eerste stappen kunnen zetten via Fabiola in Nederland en Duitsland. Het is fijn om onze organische groei aan te vullen met deze internationale participatie.” zegt Mathias Coppens, verantwoordelijke non-scripted binnen Caviar Group.

“Ik ben ontzettend trots op wat we in vijf jaar tijd met onze samenwerking bereikt hebben. Voor Fabiola is het een mooie impuls dat Roses Are Blue nu wil instappen, met een sterke catalogus. En voor Lecter Media is dit een natuurlijk moment om na vijf jaar uit te stappen en ons belang te verkopen. Wij gaan ons weer volledig richten op de Belgische zenders en streamers, in Vlaanderen en Wallonië. Een markt, die volop in beweging is en waar we veel kansen zien. We danken Fabiola Nederland en Duitsland en Woestijnvis voor de fijne samenwerking en wensen hen en Roses Are Blue veel succes in Nederland en Duitsland.” aldus Guy Goedgezelschap, CEO Lecter Media.

Roses Are Blue startte in 2017 als onderdeel van Caviar Group en focust zich op het ontwikkelen en produceren van eigen televisie-formats. Programma’s als ‘Down the Road’ en ‘The Way Out’ (internationale titel van ‘De Code van Coppens’) wonnen al meerdere prijzen en legden al een mooi parcours af op de internationale markt. Caviar Group staat al langer bekend om zijn internationale ambities. In 2021 won het nog twee Oscars voor de film ‘Sound of Metal’ en vandaag kan ook ‘Bad Sisters’, de internationale remake van de vtm-reeks ‘Clan’, op veel bijval rekenen van de internationale pers.

Lecter Media is een Belgisch onafhankelijk productiehuis dat actief is in alle genres en voor alle zenders en streamers. Lecter Media produceert zowel aangekochte als zelf ontwikkelde formats. Bekende titels zijn onder meer; 'Axel Gaat Binnen', 'Tiny House Battle', 'Donovan Magicien', 'True Crime Belgium', 'Loïc: Fou de Cuisine', 'Loïc: Tussen Twee Vuren', 'De Luizenmoeder', 'Wat Een Jaar', 'Jambers: Back to the Nineties', 'De Schaal van Pascale', 'In mijn Caravan', de daily fictieserie 'Mijn Slechtste Beste Vriendin', de film 'Wil' van Tim Mielants naar de bestseller van Jeroen Olyslaegers (release 2023) en de eigen internationale hit 'Groeten Uit'.

Bio van Mathias Coppens

Meer Over:

Mathias Coppens

Bio van Guy Goedgezelschap

Meer Over:

Guy Goedgezelschap