
Bekende Vlamingen zeggen massaal ‘ja!’ tegen maand zonder alcohol
VAD /De Druglijn (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) geeft de aftrap van de negende editie van Tournée Minérale. Iedereen wordt opnieuw uitgedaagd om in februari, voor het eerst of opnieuw, een maand lang geen alcohol te drinken. Dit jaar ligt de focus op de verschillende redenen waarom mensen ‘ja’ zeggen tegen Tournée Minérale. Wat is jouw reden? Laat het weten op www.tourneeminerale.be
Tournée Minérale is een initiatief van VAD, de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in het kader van het preventiebeleid van alcohol- en andere drugproblemen. De Druglijn is de publieksservice van VAD.
Elk jaar opnieuw doet ongeveer een op de vijf volwassenen in Vlaanderen mee aan de maand zonder alcohol. Ook een nieuw marktonderzoek uit 2024 bevestigde dat cijfer weer. Daarbij heb je zowel nieuwe als terugkerende deelnemers: voor heel wat mensen is de campagne een jaarlijkse houvast geworden om te voorkomen dat er ongezonde alcoholgewoontes in de routine sluipen.
De interesse blijft dus groot. En terecht, want meedoen met Tournée Minérale kan je wel degelijk helpen om ook de rest van het jaar bewuster met alcohol om te springen. De UGent toonde al bij de eerste editie aan dat deelnemers een half jaar na de campagne nog steeds gemiddeld twee glazen minder per week drinken dan daarvoor.
Veel deelnemers dus, jaar na jaar. Maar de redenen om mee te doen, zijn voor elke deelnemer anders. En dat is waar de campagne dit jaar bij stilstaat.
Sommigen zeggen ‘ja’ tegen de maand zonder alcohol omwille van de onmiddellijke fysieke voordelen: beter slapen, sterkere sportprestaties, je fitter voelen, betere bedprestaties ... Bij andere deelnemers heeft het meer met mentaal welzijn te maken. Wat doet het met mijn gemoed als ik alcohol even opzij laat? En mis ik het in mijn sociaal leven? Bij nog anderen heeft het te maken met ervaringen die ze zelf of in hun omgeving met alcohol gehad hebben. Of ze willen een voorbeeldrol spelen.
Ook gezondheid kan een motivator zijn, want alcohol hangt samen met heel wat gezondheidsklachten. Van de relatief onschuldige kater over black-outs, tot hartklachten, leveraandoeningen en kanker.
Natuurlijk omvat de campagne nog zoveel meer. Wie Tournée Minérale volgt op sociale media en op de website krijgt heel wat tips, getuigenissen van deelnemers en mocktail recepten. Deelnemers kunnen zich ook inschrijven op de nieuwsbrief voor extra ondersteuning en om zeker niets te missen.
11 BV's ondersteunen de nieuwe campagne: Natalia, Annemie Struyf, Frank Boeckx, Zohra, Mario Goossens, Luka Cruysberghs, Emma Bale, Michael Schack, Sioen & Ben Roelants. Zij gaan de uitgaging aan om een maand lang geen alcohol te drinken.