Berre deelt fantastisch nieuws!
‘Bel me wanneer je thuis bent’ is waarschijnlijk een van de meest gebruikte afscheidszinnen na avondjes uit. Laat me weten hoe het is, wees veilig, ik hoor je later. Als 24-jarige kerel is het sentiment Berre niet onbekend, maar voor zijn eerste album besloot hij de rollen om te draaien: ik zal jou bellen. Noem het zijn onafhankelijkheid zoeken, zijn verantwoordelijkheid opnemen of zijn plek en tijd opeisen, maar met I’ll Call You When I’m Home kiest Berre voor zijn eigen verhaal. Een betoverend relaas van een jonge kastaar die zijn weg zoekt in het leven - en onderweg vaak en hevig verliefd wordt. Of wat had je verwacht van de jongen met de sprankelende ogen en de gouden stem?
Wat begon met getormenteerde covers in parkeergarages is al lang veel meer dan dat. Haal gerust het woord internet weg uit het woord internetfenomeen, want na zijn initiële succes online waar hij gevoelens gaf aan andermans songs, geeft Berre nu alles van zichzelf in zijn eigen liedjes. “Ik kan mijn muziek gebruiken om mijn emoties over te dragen op de juiste manier”, zegt hij zelf, maar duw de jonge singer-songwriter niet eenduidig in het hokje emotionele ballades. Het breekbare Say My Name zette hem op de kaart, maar met Kissing Strangers en Thrill Of It All bewees hij meteen dat meer beat niet per se minder diepgang betekent.
Berre is een relatieman, gemaakt en gekleid uit boyfriend material - al moeten we hem zijn eigen red flags misschien nog eens aanwijzen, in Break ‘m All, bijvoorbeeld. Maar wat Berre echt bijzonder maakt: hij is het perfecte ex-lief. “Ik wil altijd vrienden blijven met mijn ex. Elke relatie is een deel van je leven, en ik zou het vreselijk vinden als we die herinneringen niet meer samen kunnen delen.” You’ll End Up Hating Me is daarom iets wat hij koste wat het kost wil vermijden. De prijs van in Berres leven en liefde te zijn? Deel uitmaken van zijn muziek, inclusief afscheid. “In mijn break-upsongs zitten alle mooie delen van de persoon en de relatie er wel altijd in. Er is geen haat naar de ander, het gaat over mijn eigen pijn.”
Het fenomeen Berre is interessant in zijn dualiteit: hoe rijm je die guitige glimlach met die doorwinterde stem; de stiekeme kwajongen met de filosofische schrijver? Er is een simpele verklaring: “Muziek is een manier om al mijn zorgen vorm te geven, zodat ik in het leven de enthousiaste, leuke persoon kan zijn die ik echt ben. Wat vastzit, komt eruit in een nummer, en dan kan ik in het leven mijn vrije zelf zijn.” Tijdens een avondje op café zal Berre dus niet snel met de grote emotionele bekentenissen komen, maar dat hoeft voor hem niet: “Ik praat niet over mijn gevoelens, ik schrijf erover.” En waar wij dan weer veel geluk mee hebben: “Ik schrijf voor mezelf, maar ik zing niet voor mezelf.”
Dat Berre niet enkel voor zichzelf zingt, is intussen meer dan duidelijk. I’ll Call You When I’m Home zoekt en vindt; Berre zichzelf, en de nationale en internationale muziekwereld Berre. “De singles waren losse pagina’s, maar mijn album is het hele boek.” Al moet je voor de persoonlijke interpretatie niet te vaak bij de maker zelf gaan aankloppen: “Laat mijn persoonlijk leven deze liedjes niet invullen. Verlies de magie van je eigen interpretatie niet. Dit album gaat over mij, maar ook niet per se over mij.”
Ondanks dat een gebroken hart vaak een knaller van een song voortbrengt, zijn break-ups niet de essentie van Berre. De liefde, verliefdheid, en de grote gevoelens van het leven daarentegen misschien wel. En de muziek, die zeker. “Alles wat je moet weten zit in het album”, vat hij het zelf samen. Bel maar wanneer je klaar bent, Berre.