maandag 15 oktober 2012
Debuutalbum Koningin van het Eurovisiesongfestival Loreen
2012 is het jaar van de Zweedse Loreen. De nieuwe ambassadrice van de eigentijdse Zweedse pop won in mei met grote overmacht het Eurovisiesongfestival met de single Euphoria, voor meer dan 100 miljoen televisiekijkers.
2012 is het jaar van de Zweedse Loreen. De nieuwe ambassadrice van de eigentijdse Zweedse pop won in mei met grote overmacht het Eurovisiesongfestival met de single Euphoria, voor meer dan 100 miljoen televisiekijkers.
Het nummer groeide uit tot de grootste songfestivalhit sinds 1986. Sinds haar overwinning, is de song "Euphoria" niet meer weg te denken van de radio en verkocht ze van deze single meer dan 1 miljoen exemplaren wereldwijd. Nummer 1 in alle hitparades. Ook in België, waar ze de gouden status wist te behalen (en meer zelfs: 20.000 verkochte singles is het huidige Belgische resultaat). Haar debutalbum kon dus niet uitblijven. Amper vijf maanden na haar grote Europese doorbraak ligt vanaf 26 oktober haar debuutalbum Heal in de winkels. Haar tweede single My Heart Is Refusing Me is sinds maandag te koop op iTunes en draait mee op radio. Loreen heeft het leeuwendeel van de twaalf tracks op haar debuutalbum zelf geschreven, maar kreeg ook hulp van de Zweedse songwriter Björn Djupstörm. Björn schreef eerder al songs voor onder ander Nicky Minaj en Enriqe Iglesias. Loreen is zeer betrokken geweest bij het creatieve proces en de totstandkoming van het album. Naast de enorme hit Euphoria en de nieuwe single My Heart Is Refusing Me, bevat het album nog meer uptempo tracks als Crying Out Your Name en Sober. Voor de titeltrack Heal werkte ze samen met Blanks. Over het album zegt Loreen: “Music is such a part of who I am, I needed to pull together a group of songs that connect to my soul. I am so very proud of this album”. Loreen was ook voor haar deelname aan het Eurovisiesongfestival geen onbekende in Zweden. Ze was eerder te zien als presentatrice op TV400 en nam deel aan de Zweedse versie van Idool. Ze nam twee jaar op rij deel aan de aan Melodifestivalen, de Zweedse preselectie voor het Eurovisiesongfestival. Pas het tweede jaar, in 2012, boekte ze succes. Toen ze in februari op de Zweedse televisie te zien was met een optreden van Euphoria, was het hek van de dam. Euphoria kwam meteen op de eerste plaats in de Zweedse airplay charts terecht en heeft vervolgens gedurende elf weken op #1 gestaan. De single is inmiddels tien keer platina. Ook de rest van Europa volgde; inmiddels zijn er al meer dan één miljoen exemplaren van Euphoria verkocht.