Fiberklaar belooft veel maar maakt het niet snel waar
Fiberklaar, half Vlaanderen lijkt ernaar uit te kijken om te kunnen surfen tegen superhoge snelheid. Eerlijk gezegd, wij ook. Oké, we zijn héél tevreden over Telenet, maar als je via Fiberklaar voor een nog sneller internet kan gaan, waarom zouden we daar neen tegen zeggen? Een goede vraag. Maar helaas is Fiberklaar niet supersnel qua service.
Even terug naar een jaar geleden. Om de haverklap communicatie van Fiberklaar om een aansluiting te nemen. Het bedrijf doet flink veel moeite om zoveel mogelijk aansluitingen binnen te halen. In oktober van vorig jaar komt er zelfs iemand langs, foto's nemen van het gat van de kruipkelder en van de meterkast. Euh hallo, heb ik gezegd waar ik mijn aansluiting wil? Niet dus. Maar de foto's zijn genomen voor het technisch dossier, klaar voor de volgende stap. Ik krijg te horen dat Fiberklaar één maand later de aansluiting komt maken en onder de tuin door zal boren. Twee keer kan ik mijn lach niet inhouden. In november 2022 een aansluiting komen maken terwijl er nog geen glasvezel(buis) in de straat ligt? Dankzij mijn jarenlange ervaring bij oa Electrabel en Telenet weet ik dat er eerst een kabel langs de straat moet liggen vooraleer je een aansluiting kan maken. Maar de jongeman weet het wel zeker. Omdat ik hem toch toch het voordeel van de twijfel geef, besluit ik in actie te schieten. Niemand boort in mijn tuin, de kans is namelijk te groot dat de aannemer door een afvoer boort. En zo'n beschadigingen komen meestal dagen, weken of zelfs maanden later boven water.
En dus besluit ik vol goede moed zelf een wachtbuis te leggen inclusief drie trekdraden om makkelijk een kabeltje of wat dan ook door te trekken. Het is november, het is december, het is januari, ... en nog altijd geen aansluiting. We zitten dan in een periode dat heel wat vergunningen van Fiberklaar ingetrokken zijn omwille van de slechte afwerking en de vele klachten. Ondertussen heb ik toch maar eens met de aannemer gemaild. We zijn dan begin februari. "Eind deze maand zullen ze heropstarten. Momenteel staan de werken in jouw straat ingepland vanaf 7 maart. Je zal hier nog een brief van ontvangen. Zoals je zelf al aangaf neemt het enige tijd in beslag om een nieuw netwerk aan te leggen. Wat de technicus zei, is inderdaad niet mogelijk", reageert de aannemer.
Het is maart, april, .... het is augustus en hoera, de aannemer legt de glasvezelbuis langs de straat. Er komt schot in de zaak. Afgelopen dinsdag belde de aannemer aan de deur: "Kunnen wij nu de aansluiting maken?". Lukt niet voor mij, maar donderdagochtend 31 augustus om 7 uur zou het gebeuren. Ok, het werd uiteindelijk 7.45 uur en de buis ligt binnen. Een blauw buisje. Maar daar blijft het bij, vandaag kunnen ze namelijk geen glasvezel blazen. We zitten dus met een lege buis. Met andere woorden, er moet nog eens iemand thuis zijn als de glasvezel van aan de verdeelkast (één straat verder) naar binnen geblazen zal worden. Of ze dan ook effectief de verbinding maken is nog maar de vraag. Misschien moet er dan nog wel iemand komen, volgens de aannemer komt er in ieder geval nog iemand om de kwaliteit van het signaal te controleren. En dan moet de provider (wellicht Proximus) nog komen.
De graafwerken in Westerlo zouden in september klaar moeten zijn, dat gaat al zeker november worden hebben we vernomen. Pas nadien zouden ze de glasvezels blazen en nog later kan de klant uiteindelijk van glasvezel gebruik gaan maken. Dat zal dus niet meer voor dit jaar zijn, we doen zelfs niet de moeite om bij Fiberklaar of de aannemer te informeren wanneer dat effectief zal kunnen. Onze conclusie: Fiberklaar is qua organisatie verre van de snelste. Hopelijk is de snelheid van hun glasvezelnetwerk sneller dan hun service. We houden jullie op de hoogte, maar we vrezen dat dat nog even zal duren.
Gelukkig hebben we het snelle internet van Telenet nog. Misschien moeten we die ook maar gewoon houden.