Frank Deboosere dolblij met recordbedrag Kom op tegen Kanker
Nooit werd er zoveel geld ingezameld!
Kom op tegen Kanker heeft de campagne 2018-2019 afgesloten met een netto-recordopbrengst van 35.943.987 euro. Nooit eerder haalde de organisatie in twee jaar tijd meer geld op via acties en giften. Dat maakte de organisatie vandaag zelf bekend tijdens zijn Dankdag ‘Dankjeweldoener’ voor actievoerders en vrijwilligers.
Met een netto-opbrengst van 35.943.987 kan Kom op tegen Kanker een stijging optekenen van maar liefst 7.583.132 euro of 26.74 % ten opzichte van de campagne 2016-2017. Toen haalde de organisatie ook al een recordopbrengst binnen van 28.360.855.
’Ongelofelijk wat we samen hebben verzameld in de strijd tegen kanker!’, vertelt Frank Deboosere, campagneleider van Kom op tegen Kanker. ’Een grote dankjewel aan de honderdduizenden schenkers die vaak maand na maand of jaar na jaar een bijdrage storten. Een speciale dankjewel gaat uit naar de actievoerders en vrijwilligers. Zij zijn dé kracht achter onze organisatie. Het zijn zij die de beweging op gang weten te brengen en onze acties dragen.’ Zo werden er tijdens het Plantjesweekend, waarbij maar liefst 339 lokale comités in actie kwamen, 339.310 azalea’s verkocht. ’Hun inzet is om stil van te worden. Dikke merci!’, voegt een geëmotioneerde Frank Deboosere toe.
De grote stijging van inkomsten is volgens de organisatie toe te wijzen aan twee zaken. Enerzijds maken veel mensen kanker van dichtbij mee. Met meer dan 41.000 diagnoses per jaar in Vlaanderen, kent iedereen wel iemand in zijn omgeving die geconfronteerd wordt met de ziekte. Dat aantal zal blijven stijgen: in 2025 zouden we bijna 48.000 diagnoses tellen. Tot op de dag van vandaag overleeft één op de drie de ziekte niet, wat menselijk en maatschappelijk onaanvaardbaar is.
’Anderzijds is de stijging te verklaren door het feit dat er een steeds grotere maatschappelijke behoefte is aan solidariteit’, vertelt algemeen directeur van Kom op tegen Kanker Marc Michils. ‘Scheldtirades vliegen heen en weer op sociale media en er is een toenemende mate van agressie en polarisatie. Leven we in een puur individualistische samenleving? Onzin. Absolute onzin. Solidariteit is meer dan ooit springlevend. Misschien komt die solidariteit minder in de media? Of misschien dat nét door die polarisering, mensen terug warme zaken zoals vriendschap en goeddoen opzoeken.’
De inkomsten worden besteed aan wetenschappelijk onderzoek (bijvoorbeeld naar immunotherapie), initiatieven en organisaties in de psychosociale zorg, beleidsbeïnvloeding en informatie en preventie.
Bovendien werkt Kom op tegen Kanker volgens een duidelijk, transparant en professioneel bestedingsproces. Om te bepalen aan welke wetenschappelijke projecten Kom op tegen Kanker zijn budget zal besteden, werkt de organisatie samen met commissies van nationale experts die de kwaliteit, haalbaarheid en relevantie van de voorstellen toetsen. Dat doet de organisatie uiteraard niet alleen: (ex-)kankerpatiënten en hun naasten beslissen mee. Zij kunnen door hun ervaring beter dan wie ook inschatten of een onderzoek of zorgproject beantwoordt aan de noden van kankerpatiënten.
De samenwerking tussen de experten- en patiëntencommissies garandeert dat de projecten wetenschappelijk van hoge kwaliteit zijn en zo snel mogelijk een meerwaarde opleveren voor mensen die kanker hebben (gehad).
Kom op tegen Kanker kiest bovendien voor een compleet eigen manier van fundraising. Het biedt actiemodellen aan zoals de 1000 km, de 100km-run en het Plantjesweekend, waarmee mensen hun solidariteit kunnen tonen. Het zijn mooie en warme belevenissen vol beweging en solidariteit waar men graag centen voor inzamelt. Dat is ondernemen in social profit: zelf initiatieven nemen en producten lanceren en actievoerders uitnodigen eraan deel te nemen. De enorme steun door donaties – waar de organisatie enorm dankbaar voor is – komt daar dan nog bovenop.
’Daarnaast bouwt Kom op tegen Kanker enorm op zijn netwerk van actievoerders dat verspreid is over Vlaanderen. Dankzij hen is Kom op tegen Kanker meer dan een organisatie; het is een echte beweging die bestaat uit een volledig netwerk van actievoerders en sympathisanten. Zij stippelen acties uit over heel Vlaanderen en werken bottom-up’, aldus campagneleider Frank Deboosere. ’Met deze dankdag willen we hen dan ook iets teruggeven voor alle inzet.’
Om de actievoerders en zorgvrijwilligers te bedanken, organiseerde Kom op tegen Kanker een Dankdag ‘Dankjeweldoener’. 1800 mensen zakten daarvoor vandaag af naar het Elisabeth Center in Antwerpen.
Daar konden ze deelnemen aan infosessies en workshops. Ze genoten ten slotte ook van een optreden van Niels Destadsbader. Hij schreef samen met Miguel Wiels ook al ‘Door jou’, het campagnelied voor 30 jaar Kom op tegen Kanker.