.
News Image

Goedele Liekens hot in Engeland

Wat maakt Goedele Liekens zo populair?

Cathérine Moerkerke trapte vorige week het nieuwe seizoen van Telefacts in gang en op dinsdag 6 oktober staat ze alweer klaar met twee nieuwe straffe reportages: Goedele Liekens hot in Engeland, en de do’s en don’ts van internetshoppen.

GOEDELE LIEKENS HOT IN ENGELAND: WAT MAAKT HAAR ZO POPULAIR?
“Ik ben de uitvinder van het woord sukkelseks, zo van: jongens het mag leuk zijn. Het zijn niet de Olympische Penisspelen.” Met dit soort uitspraken maakt Goedele Liekens zich bij iedereen populair, ook bij de ietwat gereserveerde Britten. De zomer van 2015 is de Britse zomer van Goedele geworden. Channel 4 doet haar een fantastisch voorstel met ‘Sex in Class’, een programma waarin ze seksuele opvoeding moet geven aan leerlingen op de middelbare school. Goedele hapt toe, bijna 1,5 miljoen Britten kijken naar de uitzendingen. En zo wordt Goedele in no time de meest geliefde seksuologe in Groot-Brittannië. Wat volgt zijn tientallen interviews in tv-shows, kranten en weekbladen. Goedele is hot in Engeland. Cathérine Moerkerke trekt met haar mee naar Londen en zoekt uit wat haar zo speciaal maakt. Wat vinden de Britten top aan Goedele? En hoe gaat de 52-jarige Vlaamse tv-persoonlijkheid om met het buitenlandse succes?

Goedele Liekens: “Er zijn er nog die in het buitenland goede dingen doen zoals Erik Van Looy, Matthias Schoenaerts,… Ik heb niet het gevoel dat ik bij de happy few zit. Hoewel ik heel erg onderschat heb wat het effect is van iets in Engeland te doen. Je geeft bijvoorbeeld een interview in The Guardian, dat 150 miljoen lezers wereldwijd heeft. En daarin staat dan: ‘Goedele is a brilliant woman’. Dat is wel straf hé? En dan krijg je telefoon uit Nieuw-Zeeland voor een interview, ah ja, da’s den onderkant van diene bol. Dat is zo wel het effect.”

Elke week neemt Goedele de trein naar Londen voor opnames van nieuwe programma’s. Een programma maken in het buitenland, het was niet haar bedoeling. “Het was mijn betrachting om het rustiger aan te gaan doen. Om eigenlijk met pensioen te gaan, waarmee ik bedoelde dat ik een sabbatical wou nemen voor een jaar of twee. Ik wilde inhoudelijk bezig zijn met mijn vak. Dat heb ik gedaan, en nu komt dat daar allemaal van. Dit is wel inhoudelijk bezig zijn, maar het is nu ook niet bepaald een sabbatical. Uitbollen kan je het nu echt niet noemen.”

Maar Goedele is blij, seks is haar vak, ze heeft er al duizenden lezingen over gegeven en columns over geschreven. Ze wil de manier hoe jongeren denken over seks veranderen, en dat lukt haar aardig. “Ik heb jarenlang enkel en alleen in een therapeutische richting gezeten, mensen kloppen aan met hun problemen en je denkt na hoe je dat kan oplossen. Maar dan heb ik gezegd: Hoe kunnen we die problemen voor zijn? Nu is dat mijn specialiteit, seksueel plezier. Zonder prestatiedruk. Ik ben de uitvinder van het woord sukkelseks, zo van: jongens het mag leuk zijn. Het zijn niet de Olympische Penisspelen. Laten we het gezellig hebben, al die standjes zijn maar een middel om te komen tot wat echt goeie seks is.”

Verder ook in Telefacts:
DE DO’S EN DON’TS VAN INTERNETSHOPPEN
In 2015 kochten Belgen voor meer dan 4 miljard euro online. E-commerce of de verkoop via internet neemt toe in ons land, maar vreemd genoeg veel minder snel dan in onze buurlanden. Nederlanders kopen bijvoorbeeld dubbel zoveel online. Telefacts zoekt uit wat de belangrijkste redenen zijn om niet online te shoppen én of die redenen gegrond zijn. Drie hoofdredenen springen eruit: Is online shoppen wel veilig, krijg ik online meteen de beste deal en wat als ik niet krijgt wat ik besteld hebt?

Telefacts, dinsdag 6 oktober om 2140 op VTM.