Hans Bourlon: “Journalisten koesteren een vooroordeel tegenover Studio100”
Toen Hans Bourlon ooit begon met schrijven voor Studio100, had hij nooit durven denken en dromen dat de nummers dertig jaar later nog altijd even populair zouden zijn.
Nummers van onder andere Samson&Gert, Spring, Amika, enzovoort roepen heel wat nostalgie op bij de tieners van toen.
“Nostalgie is nu zeker een Studio 100-doelstelling. We hopen dat er ooit grootmoeders met hun kleinkinderen naar Plopsaland zullen gaan die zelf nog met de liedjes van K3 zijn opgegroeid. Liedjes en boekjes die je zelf als kind hebt gelezen delen met je eigen kinderen of kleinkinderen is sowieso een enorm krachtig gegeven”, zegt hij in Humo.
Maar Studio100 is meer dan nostalgie geworden. Ook musicals zijn een grote sterkte geworden van het bedrijf. Zo vindt Hans dat iedereen ’14-18’ moet gezien hebben.
“Ik heb gemerkt dat journalisten vaak het vooroordeel koesteren dat Studio 100 vooral een grote merchandisemachine is, dat wij hier niets anders doen dan de hele dag ons geld tellen. Wanneer wij een show zoals '14-18' maken, zijn we in de eerste plaats bezig met vragen als: hoe kunnen we geloofwaardige personages neerzetten? Hoe raken we een snaar bij het publiek, wat kan dit verhaal vertellen over onze huidige maatschappij, hoe maken we er een indrukwekkende voorstelling van?”