Kinepolis: 2015 was schitterend jaar
Kinepolis kreeg pak meer bezoekers over de vloer.
Een sterk filmaanbod, een succesvolle expansie en de verdere implementatie van haar strategische pijlers resulteerden voor Kinepolis in een schitterend jaar, met een sterke stijging van het aantal bezoekers, de omzet en het netto courant resultaat. De expansie verloopt volgens plan. Zowel de bestaande als de overgenomen bioscopen droegen bij aan de verdere optimalisering van de operationele efficiëntie en de verbetering van alle ratio's.
Kinepolis lokte vorig jaar 22,1 miljoen bezoekers, in hoofdzaak door de expansie maar ook dankzij het sterke filmaanbod. De totale opbrengsten namen toe met 14,8%, dankzij de stijging van de bezoekers, een hogere verkoop per bezoeker en de gestegen B2B- en vastgoedinkomsten.
Kinepolis ontving in 2015 12,5% meer bezoekers dan het jaar voordien, in hoofdzaak dankzij overnames in Nederland, Spanje, Frankrijk en Luxemburg in 2014 en 2015. De resultaten van de in 2015 overgenomen Utopolis-bioscopen en de bioscoop in Bourgoin, Frankrijk, telden voor respectievelijk twee en zes maanden mee in 2015. Ook een sterk filmaanbod in alle landen en een herstellend consumentenvertrouwen in Spanje droegen bij aan de stijging van het bezoekcijfer. 2015 kende een uitzonderlijk goed filmaanbod met zowel stevige Hollywood-producties (o.a. 'Star Wars: The Force Awakens', 'Minions', 'Jurassic World' en 'Spectre') als succesvolle lokale films met o.a. 'FC De Kampioenen 2: Jubilee General' en 'Safety First' in Vlaanderen, 'Michiel de Ruyter' en 'Gooische Vrouwen 2' in Nederland en 'Ocho Apellidos Catalanes' in Spanje. In Frankrijk kon het lokale filmaanbod (met o.a. 'La Famille Bélier') het grote succes van 'Supercondriaque' en 'Qu'est-ce qu'on a fait au bon Dieu' in 2014 niet evenaren.
De totale opbrengsten kenden met 14,8% een sterkere stijging dan het bezoekcijfer, onder meer dankzij een toename van de opbrengsten uit de ticketverkoop (Box Office, BO) en In-theatre sales (ITS) per bezoeker. Het sterke familie- en blockbusteraanbod en het daarmee gepaarde succes van premium aanbiedingen zoals 3D, Laser Ultra en Cosy Seating droegen in belangrijke mate bij aan deze stijging. Ook de landenmix, met een hoger aandeel van Nederland, had een positieve impact op de gemiddelde BO- en ITS-opbrengsten per bezoeker.
De B2B-opbrengsten namen toe dankzij meer inkomsten uit evenementen en de verkoop van bioscoopcheques aan bedrijven en dankzij de gestegen opbrengsten uit schermreclame in het vierde kwartaal. Ook de inkomsten uit de vastgoedactiviteiten stegen, onder meer dankzij de expansie van de Groep en het succes van concessies in eigen beheer zoals het Leonidas Chocolates Café en het Ola Happiness Station in Antwerpen. Kinepolis Film Distribution (KFD) zette een sterke tweede helft van het jaar neer met o.a. 'Black' en 'Safety First' maar kon het gebrek aan lokale releases in de eerste helft van het jaar en het succes van 'The Wolf of Wall Street' begin 2014 niet compenseren.
Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over de resultaten van 2015: 2015 was een topjaar voor Kinepolis. De verwachtingen waren hoog gespannen door de release van verschillende grote Hollywood-sequels en we hebben belangrijke stappen gezet in de verdere uitvoering van onze expansiestrategie. Met deze resultaten hebben we de verwachtingen meer dan ingelost; we slagen erin overgenomen bioscopen succesvol te integreren en daarnaast neemt de commerciële en operationele efficiëntie van onze bestaande activiteiten verder toe.