donderdag 7 november 2013
Koppen over het Nederlandse experiment Sweetie
Het virtuele meisje dat pedofielen in de val lokte. Hoogopgeleiden met vaak verschillende diploma’s op zak moeten zich meer en meer tevreden stellen met jobs voor laaggeschoolden. Koppen wil weten hoe dat komt. Verder trekt Koppen naar Nederland, want een experiment daar rond het virtuele meisje Sweetie sloeg de wereld deze week met verstomming. En Koppen belandt ten slotte ook in het succesvolle Hotel Roodhof in Oostkamp, waar alle medewerkers een moeilijke achtergrond hebben. DE JOB VAN JE LEVEN? “Mijn droom was eigenlijk een eigen praktijk als psycholoog opstarten, maar daar ben ik van moeten afstappen.” Steffie is 24 en heeft een bachelor in de psychologie. Vandaag staat ze aan de vaat in de keuken van Ikea. Geen uitzonderlijk verhaal, want hoogopgeleiden moeten steeds vaker kiezen voor jobs van laaggeschoolden. Ikea is de biotoop waar Koppen op zoek ging naar actuele werkverhalen. Want sollicitanten met een diploma moeten vaak kiezen voor een sector die niet meteen hun eerste keuze is. “Ik wilde altijd bij een ngo werken, in een bedrijf dat geen winst maakt,” zegt Nathalie die twee diploma’s heeft, een master politieke wetenschappen en een bachelor economie. In plaats van te stempelen wordt ze nu opgeleid tot sales manager. Ook op jobbeurzen vechten jongeren om werk. Van de 230.000 werklozen in Vlaanderen is bijna een kwart jonger dan 25 jaar. Hogeropgeleiden pikken de jobs van laaggeschoolden in en daar zijn langdurig werklozen de dupe van. “Zij eindigen heel vaak in zeer langdurige werkloosheid en worden zo veroordeeld tot een bestaan in de marge. Dat is een drama,” besluit Jan Denys van Randstad. SWEETIE De Nederlandse kinderhulporganisatie Terre des Hommes verbaasde deze week de wereld met een experiment. Met Sweetie, een virtueel Filipijns meisje van tien, slaagden ze erin om duizenden pedofielen wereldwijd in de val te lokken. Onder hen ook dertien Belgen. Koppen wilde weten hoe ze te werk gingen en trok naar Nederland. REVIVAL HOTEL ROODHOF Koppen neemt u mee achter de schermen van Hotel Roodhof. Op het eerste gezicht een gewoon hotel dat goed draait, te midden van de koeien, in Oostkamp. De toeristen die er komen, bezoeken Brugge of komen op seminarie. Op bookingsites krijgt het hotel goede commentaren. Hotel Roodhof heeft 35 mensen in dienst: hulpkoks, zaalmedewerkers, kamermeisjes en baliemedewerkers. De klant merkt er niets van, maar allemaal hebben de werknemers een moeilijke achtergrond. Hotel Roodhof is pionier in het combineren van een sociale en een beschutte werkplaats. Een uniek project dus, waar de medewerkers hun zelfvertrouwen herwinnen omdat ze deel uitmaken van een succesverhaal. Twee werknemers vertellen ons hun levensverhaal. Monique (52) werkt al elf jaar in de keuken en heeft gruwelijke dingen meegemaakt: “ Ik ben in mijn leven behandeld geweest als een beest. Hier ben ik stilaan weer open gebloeid.” Thierry (31) werkt al twee jaar als kelner in het restaurant. “Ik heb tijdens mijn leven mensen belogen en bedrogen maar ik wil aan de mensen tonen dat ik veranderd ben.” Hotel Roodhof geeft mensen een nieuwe kans. Koppen: op donderdag 7 november om 20.40 u. op Eén.