donderdag 28 mei 2015
Laatste aflevering 'Alleen Elvis Blijft Bestaan'
Wie is dit seizoen de laatste gast van Thomas Vanderveken?
Daags voor de ontknoping van de Koningin Elisabethwedstrijd praat Thomas Vanderveken in Alleen Elvis met Jan Raes, de Vlaamse algemeen directeur van het beroemde Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Zijn keuzefragmenten zijn kleurrijke meesterwerken, maar ook klassieke slapstick in zwart-wit. Weloverwogen uitspraken, maar ook een sappige speech recht uit het hart. Passionele furie maar ook de allerzachtste liefdesverklaring. Atleten, muzikanten en schilders krijgen een plaats naast politici en academici. Waar keken de broertjes Raes graag naar, als kind? Welke Belgische kunstschilder mag van Jan wereldwijd doorbreken? Hoe sensueel vindt hij Penélope Cruz? En hoe goed is zijn Russisch? We horen en zien het in ‘Alleen Elvis blijft bestaan’ op vrijdag 29 mei om 22.15 u. op Canvas.
Een voetballer maar ook kapitein van de voetbalploeg. Een muzikant maar ook voorzitter van het Jeugdorkest. Dat Jan Raes geen volger maar een leider zou worden, was al duidelijk in zijn tienertijd.
Jan groeit op als jongste van drie zonen. Oudste broer Frank is sportjournalist en Peter woont in Bordeaux, waar hij in de koopvaardij werkt. De jongens groeien op in een stimulerende omgeving, muziek maakt deel uit van het dagelijks leven. Moeder speelt piano en klavecimbel, één van Jans ooms is violist en muziekpedagoog. Vader Raes is een echte bedrijfsman maar wel een groot muziekliefhebber. Jan is nog geen vijftien als hij alle grote wereldorkesten al live heeft gezien en gehoord. Geen wonder dat hij als volwassene een hevige voorvechter is van muziekonderwijs. Iedereen verdient een paplepel vol schoonheid en ontroering.
Als jonge twintiger wordt Jan voorzitter van het Jeugdorkest, zijn eerste schreden op het pad van het muziekmanagement. Hij studeert dwarsfluit aan het Conservatorium van Antwerpen en Moraalwetenschappen aan de Universiteit van Gent. Naast zijn werk als muzikant, doceert hij vanaf de jaren ’80 ook aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen. In 1996 wordt hij er artistiek directeur. Na een passage bij deFilharmonie in Antwerpen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest wordt hij in december 2008 algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Een grote professionele stap. Een nieuw land, een andere cultuur én dan nog eens moordende besparingen voor de Nederlandse cultuursector. Maar wie zou er nee zeggen op zo’n droomaanbod? Het orkest is absolute wereldtop. Jan zegt ja. Volmondig.
Jan Raes luistert naar iedereen maar hakt snel knopen door wanneer dat moet. Dat de muzikanten van het orkest meer dan twintig verschillende nationaliteiten hebben, maakt de uitdaging alleen maar boeiender. Jans succes blijft niet onopgemerkt: begin 2010 wordt hij in Vlaanderen uitgeroepen tot cultuurmanager van het jaar. Hij slaagt erin om alle orkestleden te blijven motiveren, om succesvolle samenwerkingen op te zetten met grote bedrijven en om elk concert weer volle zalen te trekken.
Wanneer hij niet aan de andere kant van de wereld zit of aan het werk is in zijn Amsterdams kantoor, woont hij als man, vader en baron met zijn gezin in Antwerpen. En tussendoor vindt hij nog tijd om negen boeiende Elvis-beeldfragmenten te selecteren.
Alleen Elvis blijft bestaan met Jan Raes: vrijdag 29 mei om 22.15 u. op Canvas
Een voetballer maar ook kapitein van de voetbalploeg. Een muzikant maar ook voorzitter van het Jeugdorkest. Dat Jan Raes geen volger maar een leider zou worden, was al duidelijk in zijn tienertijd.
Jan groeit op als jongste van drie zonen. Oudste broer Frank is sportjournalist en Peter woont in Bordeaux, waar hij in de koopvaardij werkt. De jongens groeien op in een stimulerende omgeving, muziek maakt deel uit van het dagelijks leven. Moeder speelt piano en klavecimbel, één van Jans ooms is violist en muziekpedagoog. Vader Raes is een echte bedrijfsman maar wel een groot muziekliefhebber. Jan is nog geen vijftien als hij alle grote wereldorkesten al live heeft gezien en gehoord. Geen wonder dat hij als volwassene een hevige voorvechter is van muziekonderwijs. Iedereen verdient een paplepel vol schoonheid en ontroering.
Als jonge twintiger wordt Jan voorzitter van het Jeugdorkest, zijn eerste schreden op het pad van het muziekmanagement. Hij studeert dwarsfluit aan het Conservatorium van Antwerpen en Moraalwetenschappen aan de Universiteit van Gent. Naast zijn werk als muzikant, doceert hij vanaf de jaren ’80 ook aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen. In 1996 wordt hij er artistiek directeur. Na een passage bij deFilharmonie in Antwerpen en het Rotterdams Philharmonisch Orkest wordt hij in december 2008 algemeen directeur van het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Een grote professionele stap. Een nieuw land, een andere cultuur én dan nog eens moordende besparingen voor de Nederlandse cultuursector. Maar wie zou er nee zeggen op zo’n droomaanbod? Het orkest is absolute wereldtop. Jan zegt ja. Volmondig.
Jan Raes luistert naar iedereen maar hakt snel knopen door wanneer dat moet. Dat de muzikanten van het orkest meer dan twintig verschillende nationaliteiten hebben, maakt de uitdaging alleen maar boeiender. Jans succes blijft niet onopgemerkt: begin 2010 wordt hij in Vlaanderen uitgeroepen tot cultuurmanager van het jaar. Hij slaagt erin om alle orkestleden te blijven motiveren, om succesvolle samenwerkingen op te zetten met grote bedrijven en om elk concert weer volle zalen te trekken.
Wanneer hij niet aan de andere kant van de wereld zit of aan het werk is in zijn Amsterdams kantoor, woont hij als man, vader en baron met zijn gezin in Antwerpen. En tussendoor vindt hij nog tijd om negen boeiende Elvis-beeldfragmenten te selecteren.
Alleen Elvis blijft bestaan met Jan Raes: vrijdag 29 mei om 22.15 u. op Canvas