vrijdag 7 september 2012
Leestip: Mensen maken de stad
Huren wordt onbetaalbaar', 'Elk jaar verlaten duizenden gezinnen de stad', 'Auto's in de stad: wie laatst thuiskomt, betaalt de boete': het zijn maar enkele krantentitels van de voorbije weken.
Huren wordt onbetaalbaar', 'Elk jaar verlaten duizenden gezinnen de stad', 'Auto's in de stad: wie laatst thuiskomt, betaalt de boete': het zijn maar enkele krantentitels van de voorbije weken.
Het is duidelijk: onze steden staan voor een immense uitdaging. De bevolking groeit en wordt diverser, de kloof tussen arm en rijk neemt toe, de ecologische voetafdruk is groter dan de planeet kan dragen. Dé vraag is dan ook: hoe kan de stad groeien en meer solidair en ecologisch worden? Denktank Oikos nodigde de crème van de Vlaamse progressieve academici uit, van Eric Coryn tot Pascal Debruyne, van Patrick Deboosere tot Barbara Van Dyck, om samen na te denken over de toekomst van de stad. Wat is de huidige staat van de stad en wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Wat kunnen de krachtlijnen zijn voor een toekomstgericht stedelijk beleid? In hun antwoorden komen vier kernwoorden naar boven: wonen, solidariteit, superdiversiteit en klimaatneutraal. Ze worden tot een geheel samen geweefd met een pleidooi voor participatie en stedelijk burgerschap als rode draad. Mensen maken de stad is een uniek boek. De meeste boeken over de stad vertrekken uit één bepaalde discipline (bijvoorbeeld stedenbouw of diversiteit) en één bepaald perspectief (bijvoorbeeld Vlaamse projecten stadsvernieuwing). Maar dit boek is multidisciplinair: het brengt alle relevante dimensies (sociaal, ruimtelijk, ecologisch, economisch) in kaart. Het eindigt bovendien met een (aanzet tot) programma voor de toekomst van de stad: met de gemeenteraadsverkiezingen in zicht relevanter dan ooit. Mensen maken de stad verschijnt onder redactie van Dirk Holemans. Hij is coördinator van de denktank Oikos. Voorheen was hij Vlaams volksvertegenwoordiger, onderzoeker en docent. Hij is bio-ingenieur en behaalde diploma’s filosofie en bedrijfseconomie. Zijn bijzondere interesse gaat uit naar politieke filosofie, mobiliteit en de toekomst van de stad. De bijdragen in het boek zijn van de hand van Paul Blondeel, Eric Corijn, Eveline Cortier, Patrick Deboosere, Pascal De Bruyne, Pascal De Decker, Filip De Rynck, Sven De Visscher, Eva Heuts, Dirk Holemans, Maarten Loopmans, Bruno Meeus, Henk Oosterling, Stijn Oosterlynck, Erik Rombaut, Elise Schillebeeckx, Nick Schuermans, Jim Segers, Anne Snick, Linda Struelens, Pieter Van den Broeck, Barbara Van Dyck, Linus Vanhellemont en Griet Verschelden.