Lesley-Ann Poppe goes Baywatch
Lesley-Ann Poppe krijgt hoofdrol in nieuwe campagne.
Stichting tegen Kanker lanceert haar "Spraywatch"-campagne, met Lesley-Ann Poppe in de hoofdrol. De campagne moet jongeren bewustmaken van de gevaren van onbeschermd zonnebaden: veel jongvolwassenen (75%) vinden een bruin kleurtje aantrekkelijk en 13% van hen is er – onterecht – van overtuigd dat zonnebrand helpt om die bruine teint snel te verkrijgen. Daarnaast meent 40% eveneens onterecht dat voorbruinen onder de zonnebank een goede manier is om je huid voor te bereiden op de zomer. Deze cijfers zijn afkomstig van een enquête door Stichting tegen Kanker bij meer dan 1 000 Belgen in 2013: Wat weten, hoe staan en hoe gedragen de Belgen zich tegenover de zon en UV-straling.
Spraywatch is de derde campagne van Stichting tegen Kanker die zich richt tot 15 tot 35-jarigen. Het is een parodie op Baywatch, het alombekende televisieprogramma uit de jaren '90. Lesley-Ann Poppe kroop voor de gelegenheid in de huid (en het badpak) van Pamela Anderson en houdt samen met het Spraywatch-team in de gaten wie zich wel of niet tegen de zon beschermt op het strand.
Als hoofd van de Schoonheidsschool weet Lesley-Ann Poppe als geen ander hoe belangrijk het is om je huid te beschermen. "Een bruin kleurtje is geen mooie, maar een beschadigde huid. Het bruinen is een verdedigingsmechanisme van onze huidcellen tegen UV-stralen. In ons leven kan onze huid slechts een bepaald aantal uren zonlicht verdragen. Hoe sneller jouw 'zonkapitaal' vermindert, hoe meer kans je maakt op rimpels, een verouderde huid, pigmentvlekjes ... en huidkanker. Als schoonheidsspecialiste raad ik daarom iedereen aan zijn of haar huid te beschermen tegen de zon. Ook zonnebanken zijn een no go!"
Aan Franstalige kant neemt Sophie Pendeville het voortouw in de campagne. Zij is RTL-Tvi-presentatrice en een vaak gevraagd fotomodel. "Lesley-Ann en Sophie zijn niet enkel door hun job de perfecte boegbeelden voor deze campagne, ze hebben allebei een bleke huidtint die extra moet beschermd worden tegen de zon. Bovendien hebben ze genoeg 'feeling' met jongeren om hen te kunnen motiveren en aanspreken verstandig om te gaan met UV-stralen. Samen met Lesley-Ann en Sophie binden we de strijd aan tegen huidkanker en sensibiliseren we jongeren over het belang van een goede bescherming en vooral ook het beperken van de blootstelling", aldus Brigitte Boonen, uv-preventie-expert bij de Stichting tegen Kanker.
Aan het eind van het filmpje kan je een persoonlijke boodschap achterlaten op iemands blote rug. Daar is ook een wedstrijd aan verbonden: wie met het filmpje en boodschap zijn vrienden aanzet om ook hun vel te redden, maakt kans op een reis voor 2 personen (inclusief zonnebeschermingspakket). Daarbovenop draagt een Spraywatch-team de 'bescherm je vel'- boodschap ook uit tijdens een kusttour deze zomer.
Spraywatch-team zoekt zonnekloppers op
In de zomermaanden gaat een 'redderteam' het strand op om zonnekloppers ter plekke bewust te maken van het belang van een goede huidbescherming. Het Spraywatch-team zal, gewapend met parasols, zonnebrillen, strandzakken, zonnebrandcrème en informatiefolders aanwezig zijn aan de kust, op binnenstranden en recreatiedomeinen.