Nieuw op Een: de noodcentrale
Achter de schermen van de noodcentrale.
Op dinsdag 1 maart start de nieuwe reeks De noodcentrale op Eén. Het programma werpt een indringende blik op het kloppend hart van de hulpdiensten. Voor het eerst zwaaien de deuren van de noodcentrales van 100 en 101 open voor een filmploeg. We maken kennis met de calltakers die 24 uur op 24 de noodoproepen in de provincie Antwerpen beantwoorden.
Provincie Antwerpen: 1.813.282 inwoners – 700.000 noodoproepen per jaar. Een verkeersongeluk, een inbraak of een hartstilstand: 24 op 7 staan de calltakers van de politie, brandweer en ambulance paraat om elke noodoproep snel en doeltreffend te beantwoorden.
In de zevendelige reeks De noodcentrale kruipt de kijker mee in de hoofdtelefoon van de calltakers van de noodnummers 112/100 en 101, die vaak als eerste hulpverleners mensen bijstaan op cruciale momenten in hun leven.
Olivier Goris, netmanager van Eén: Ik vond het programmavoorstel voor De noodcentrale meteen een ijzersterk idee voor Eén. Het is meeslepende televisie, over een job die onzichtbaar is maar wel een essentiële schakel vormt voor mensen in nood. Iets wat ons allemaal kan overkomen. Bovendien was het een geweldig plan van De Chinezen om de arena te beperken tot de noodcentrale en de calltakers, het zenuwcentrum waar alle verhalen samenkomen terwijl ze aan het gebeuren zijn. Grote dramatische gebeurtenissen, maar ook grappige kleine verhalen. Uiteindelijk is die keuze de kracht van het programma geworden.
Erwin Hertens, directeur 112: Een sterk team van meer dan 300 operatoren vormt de ruggengraat van de tien 100/112-centra in België. Zij nemen in België jaarlijks 3 miljoen noodoproepen aan, sturen hulpdiensten ter plaatse, geven telefonische raadgevingen en proberen wat rust te brengen in de chaos van een noodsituatie. Ze zijn een onderbelichte beroepsgroep, werken in de schaduw van de blauwe zwaailichten, maar vormen een cruciaal onderdeel van de hulpverlening. Spijtig genoeg zijn meer dan een kwart van de oproepen naar de noodoproepcentrales geen echte noodoproepen, en worden onze operatoren vaak met verbale agressie geconfronteerd. Met De noodcentrale proberen we niet alleen onze calltakers uit de schaduw te trekken, maar hopen we ook dat mensen meer begrip krijgen voor dit moeilijke, maar heel belangrijke beroep.
De noodcentrale: vanaf 1 maart elke dinsdag om 20.35 uur op Eén.