Relaxed voor de klas
Van stimuleren tot corrigeren.
Nieuw schooljaar, nieuwe klas, nieuwe leraar, nieuwe leerlingen. Trajectbegeleider Stefaan Vanparys zoomt in op vragen die leerlingen de eerste schooldag stellen én antwoorden die leraren best geven.
Leerlingen mogen eindelijk hun naam op alle werkschriften noteren. ‘Mag ik met vulpen schrijven?’, is een schijnbaar kleine vraag waar je als leerkracht best al over nagedacht hebt. Leerlingen zijn meestal trots op hun nieuwe spullen en gretig om deze te gebruiken. Voor veel leerkrachten zijn uitgelopen inktbuisjes, vermiste tintenkillers en inktvlekken een stevige bron van ergernis.
Ga eerst na wat de vorige leraar met hen afsprak. Was een vulpen welkom bij plechtige werkjes als opstellen en nieuwjaarsbrieven? Zet dat compromis dan voort, en onderbouw met een aantal vulpenaccidentjes van het voorgaande jaar. Bovendien geef je zo het signaal goed ingelicht te zijn over de gebruiken in de school.
Deze en andere vragen kunnen op verzoek beantwoord worden:
Mogen we onze plaatsen kiezen?
Hebben we turnen vandaag?
Hebben we huiswerk deze week?
Gaan we nog iets leuks doen vandaag?
Voorbereiding in communicatie is even belangrijk als voorbereiding in organisatie. You never get a second chance to make a first impression.
- Stefaan Vanparys
Relaxed voor de klas reikt een vijfdelig model aan waarmee je als leerkracht moeilijke situaties kunt aanpakken. De vijf bouwstenen - vertrouwen, observeren, installeren, stimuleren en corrigeren - leren je spanning detecteren, vermijden of verminderen.
Aan de hand van anekdotes, opdrachten en speelse illustraties breng je een positieve dynamiek tot stand in de klas.