Spannende interventies in nieuw seizoen van Alloo bij de Wegpolitie
Dat de politiemannen en -vrouwen van de Federale Wegpolitie niet stilzitten, bewijst Luk Alloo in het derde seizoen van Alloo bij de Wegpolitie. Vanaf donderdag 12 oktober kruipt hij weer aan boord van de politiewagen en volgt hij de interventies van de Federale Wegpolitie van Brecht, Turnhout en Antwerpen op de voet.
Gemiddeld 730.000 (live +7) kijkers volgden het tweede seizoen van Alloo bij de Wegpolitie. Reden genoeg voor Luk om hen opnieuw een blik te gunnen op het werk van de Federale Wegpolitie. “Het blijft spannend om met de Federale Wegpolitie mee te rijden. Je weet nooit wat de dag zal brengen. De politiemannen hebben een zeer afwisselende job en dat maakt dat elke draaidag een verrassing is voor ons”, aldus Luk Alloo.
Vlaanderen telt, inclusief op- en afritten, 1336 kilometer autosnelweg. Het heeft daarmee het drukste autosnelwegennet van Europa. En de veiligheid op dat wegennet wordt verzekerd door de Federale Wegpolitie. Wie op de nationale snelwegen buiten de lijntjes kleurt, wordt dan ook door hen uit het verkeer gehaald en beboet. Alcoholcontroles, snelheidsovertredingen, gevaarlijke manoeuvres, geen veiligheidsgordel, niets ontsnapt aan het oog van de politie, en dus ook niet aan Luk Alloo en zijn cameraploeg.
In de eerste aflevering tonen de politiemannen van de Wegpolitie dat talenkennis een troef is: Nederlands, Frans, Engels en zelfs Duits, het wordt allemaal gesproken. Soms met en soms zonder haar …
De politiemannen betrappen twee chauffeurs die te snel rijden. Ze worden samen aan de kant gezet en krijgen een pittige boete voorgeschoteld: €167. De Poolse chauffeur beslist zijn boete cash te betalen. “En dus moeten wij altijd kleingeld op zak hebben”, aldus Inspecteur Dimitri.
Een drugstoerist wordt door de gerechtelijke cel tegengehouden op de ring rond Antwerpen. Hij is in het bezit van zo’n vijftien gram cannabis. En een vrachtwagenchauffeur heeft de nacht doorgebracht op de pechstrook omdat er geen plaats meer was op de parking.
Wanneer de politiemannen een chauffeur zonder veiligheidsgordel betrappen, voorspelt Inspecteur Yann zijn uitleg: “Hij gaat zeggen dat hij die normaal altijd draagt, maar net vandaag niet”. En dat blijkt inderdaad te kloppen. Luk vraagt om de overtreding door de vingers te zien. Hij hangt er zelfs een quizvraag aan vast voor de inspecteur: sinds wanneer is het dragen van de veiligheidsgordel verplicht in België?
Al is er ook een chauffeur waarvoor zelfs Luk geen begrip kan opbrengen: niet voldoende afstand houden op de autosnelweg, langs rechts inhalen, overdreven snelheid en aansporen om sneller te rijden. Met als resultaat: een boete van €862 en rijbewijs twee weken ingetrokken.
Alloo bij de Wegpolitie, elke donderdag om 21.45 bij VTM