.
News Image

Straks op één: Koppen - nieuw seizoen

Koppen steekt in een nieuw jasje en heeft een nieuwe presentator.

Koppen steekt in een nieuw jasje en heeft een nieuwe presentator.

Op donderdag 5 september presenteert Tim Verheyden de eerste uitzending van het vernieuwde Koppen. Het journalistieke reportagemagazine van Eén wordt dubbel zo lang en krijgt zo extra tijd om verhalen uit te diepen. In de eerste aflevering krijgt Koppen onder meer een unieke inkijk in een joods-orthodox gezin uit Antwerpen en spreekt het met Rode Duivel-aanvoerder Vincent Kompany, ex-Rode Duivel Jan Ceulemans en sportsociologen Bart Vanreusel en Paul De Knop over de populariteit van onze nationale voetbalploeg. BEKEERD TOT HET JODENDOM Filmen bij een joods-orthodox gezin in Antwerpen. Koppen probeert het al sinds het programma bestaat. Telkens opnieuw bleven de deuren dicht en kwamen argumenten als: “de media schilderen ons toch negatief af” of “we zien de relevantie niet”. Maar Yonat en haar man Moshe lieten Koppen wél binnen. Ze gaven het programma een unieke inkijk in hun gezin, in hoe ze geloven, bidden en leven in het hart van de joodse wijk in Antwerpen. Op haar achttiende trok de Vlaamse Yonat naar Israël om er zich te bekeren tot het orthodoxe jodendom. Ze is vrijzinnig opgevoed, maar kiest toch voor een leven in het teken van de Thora, met 613 wetten: “Als je een glas water wil drinken, spreek je eerst een zegening uit. Voor je eet, was je ritueel je handen. Het is een constante reminder dat er iemand hierboven waakt over wat we doen.” RODE DUIVELS EN FANS OP WERELDNIVEAU 2 miljoen tv-kijkers. 45.000 zitjes op 2 minuten uitverkocht. En dat terwijl de Voetbalbond een paar jaar geleden de tv-rechten van de Duivels-wedstrijden amper verkocht kreeg. “Het WK in Brazilië halen, is maar één opdracht”, zegt kapitein Vincent Kompany. Onlangs gaf Kompany een interview aan CNN. Hij maakte ook tijd voor Koppen. “We werken hard aan de band tussen spelers en fans. Onze supporters zijn de beste ter wereld”, zegt Kompany. Met Duiveluitdagingen, bedacht door een marketingbureau, zwengelen Kompany & co het enthousiasme aan. Ex-Rode Duivel Jan Ceulemans vergelijkt de hype van nu met die van Mexico ’86. “Wij hadden al resultaat gehaald. Deze generatie nog niet.” En sportsociologen Bart Vanreusel (KU Leuven) en Paul De Knop (VUB) analyseren de Duivelse gekte. “Afwachten of het blijft duren als ze gaan verliezen.” Koppen: op donderdag om 20.40 u. vanaf 5 september op Eén.