dinsdag 22 september 2015
Temperamentvolle kleuters op VTM
Wat hebben de 5-jarige woensdag te vertellen?
Rond de leeftijd van 5 jaar beginnen kinderen de kleur van hun temperament te tonen. Hun talenten worden duidelijker en karaktertrekjes komen prominenter naar boven. Na tien dagen van observatie hebben prof. Peter Adriaenssens en dr. Binu Singh de tien kleuters goed leren kennen. In de laatste aflevering kijken ze naar de talenten van de kinderen en de plaats die ze in de groep hebben ingenomen.
De kleuters laten hun persoonlijkheid zien als hun moed op de proef gesteld wordt. In een doos voelen zonder te kunnen zien wat erin zit, vinden ze heel spannend. Al snel manifesteren de durvers zich door onder leiding van applaus, gegiechel en aanmoedigingen hun hand in de doos te steken. Misschien wel om een levend dier aan te raken… Stille maar stoere Ebe neemt het voortouw. En ook durfal Juna kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen.
Als de kinderen verschillende vreemde etenswaren voorgeschoteld krijgen, blijkt een spruitje eten voor sommigen moeilijker dan een worm oppeuzelen. En wat als je dat spruitje niet wil eten maar toch een prijs wil winnen door alles te proeven? Dan bewijst Ilano dat je een spruit ook gewoon stiekem kan laten verdwijnen.
In de groep komen verschillende types naar voor: het kind dat vindt dat het zichzelf kan opvoeden, de eeuwige tweede, de bemiddelaar, de langzame ontdooier, de clown van de groep. Maar wat als de dominante kinderen het als groep opnemen tegen de minder dominante kinderen? Het wordt al snel duidelijk dat de leiders zonder volgers niet goed functioneren en er totale chaos ontstaat. Terwijl de minder dominante kinderen naar elkaar luisteren en als team sterk staan.
De tien kleuters geven tenslotte ook nog een blik op de toekomst door vooruit te kijken naar wat ze later willen worden. En die toekomst ziet er goed uit, vol mooie beroepen als ijsjesman, kapper, ballerina en prinses.
Prof. Peter Adriaenssens en dr. Binu Singh trekken voorzichtige conclusies en pleiten ervoor de kinderen te blijven bestoken met prikkels, ze te laten proeven, ruiken en voelen en vooral heel veel goesting in het leven te geven.
Peter Adriaenssens: “Ik hoop dat ouders uit deze reeks een paar concrete tips meenemen. De eerst is: Hou rekening met de aard van het beestje, dat is verschrikkelijk belangrijk. De tweede is: Plak niet te snel een etiket op kinderen. En de derde is: Spelen, spelen, spelen, want spelen is voor kleuters even intens als studeren voor een student of werken voor een volwassene.”
Het geheime leven van 5-jarigen; Op woensdag 23 september 2015 om 20.35 op VTM
De kleuters laten hun persoonlijkheid zien als hun moed op de proef gesteld wordt. In een doos voelen zonder te kunnen zien wat erin zit, vinden ze heel spannend. Al snel manifesteren de durvers zich door onder leiding van applaus, gegiechel en aanmoedigingen hun hand in de doos te steken. Misschien wel om een levend dier aan te raken… Stille maar stoere Ebe neemt het voortouw. En ook durfal Juna kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen.
Als de kinderen verschillende vreemde etenswaren voorgeschoteld krijgen, blijkt een spruitje eten voor sommigen moeilijker dan een worm oppeuzelen. En wat als je dat spruitje niet wil eten maar toch een prijs wil winnen door alles te proeven? Dan bewijst Ilano dat je een spruit ook gewoon stiekem kan laten verdwijnen.
In de groep komen verschillende types naar voor: het kind dat vindt dat het zichzelf kan opvoeden, de eeuwige tweede, de bemiddelaar, de langzame ontdooier, de clown van de groep. Maar wat als de dominante kinderen het als groep opnemen tegen de minder dominante kinderen? Het wordt al snel duidelijk dat de leiders zonder volgers niet goed functioneren en er totale chaos ontstaat. Terwijl de minder dominante kinderen naar elkaar luisteren en als team sterk staan.
De tien kleuters geven tenslotte ook nog een blik op de toekomst door vooruit te kijken naar wat ze later willen worden. En die toekomst ziet er goed uit, vol mooie beroepen als ijsjesman, kapper, ballerina en prinses.
Prof. Peter Adriaenssens en dr. Binu Singh trekken voorzichtige conclusies en pleiten ervoor de kinderen te blijven bestoken met prikkels, ze te laten proeven, ruiken en voelen en vooral heel veel goesting in het leven te geven.
Peter Adriaenssens: “Ik hoop dat ouders uit deze reeks een paar concrete tips meenemen. De eerst is: Hou rekening met de aard van het beestje, dat is verschrikkelijk belangrijk. De tweede is: Plak niet te snel een etiket op kinderen. En de derde is: Spelen, spelen, spelen, want spelen is voor kleuters even intens als studeren voor een student of werken voor een volwassene.”
Het geheime leven van 5-jarigen; Op woensdag 23 september 2015 om 20.35 op VTM