Veerle Baetens in nieuwe fictiereeks Cordon
Het verhaal start wanneer een doordeweekse buurt wordt afgesloten van de buitenwereld door het uitbreken van een besmettelijk virus. In Cordon ligt de focus op het verhaal van een groep mensen die door deze besmetting gevangen zitten in een cordon, een schutskring. De reeks wordt gefilmd in Antwerpen. Gudrun Burie, hoofd fictie VTM, kijkt alvast heel erg uit naar de eerste beelden: “Wat als een besmettelijk virus uitbreekt in een grootstad en hoe reageren we in dergelijke situatie? Dit originele uitgangspunt en het verhaal van de mensen opgesloten in het cordon, tart ieders verbeelding. Bij VTM waren we bij de pitch van deze serie meteen getriggerd, want het is herkenbaar, spannend maar tegelijkertijd ontroerend en meeslepend. Nu we aan de start van de opnames staan, zijn we blij dat de serie zowel achter als voor de schermen zal gedragen worden door een topteam. Vlaanderens gerenommeerde scenarist Carl Joos en jonge wolf Tim Mielants, die de regie voor zijn rekening zal nemen, zetten samen met het ervaren productiehuis Eyeworks Film & TV Drama achter de schermen de krijtlijnen uit. Op het beeld kunnen we dan weer met een geweldige ensemble-cast uitpakken, waar zowel bekend als minder bekend talent zij aan zij staat. We hopen dat Cordon de kijker op alle mogelijke manieren kan verrassen en meenemen in een uiterst spannende en emotionele rollercoaster.” Peter Bouckaert, producent Eyeworks Film & TV Drama: “Cordon wordt niet in eerste instantie een rampenreeks. Het is een reeks over hoe mensen in de meest onzekere en moeilijke omstandigheden reageren. Hoe reageert een gemeenschap op een dreigend gevaar dat ongrijpbaar is, waar niemand vat op lijkt te krijgen, waarbij het moeilijk is om betrouwbare informatie te vinden…. Cordon is en blijft fictie. Maar van het heel straffe soort.” Het verhaal? Het leven van iedere dag komt tot stilstand wanneer een doordeweekse buurt wordt afgesloten van de buitenwereld door een besmettelijk virus. Wanneer mensen volledig op zichzelf zijn aangewezen komt het allerbeste in hen naar boven…en ook het allerslechtste. Een laborante in quarterlife-crisis, een verliefde buschauffeur geplaagd door schulden, een succesvolle kleine crimineel, een arts die aast op een topfunctie, een gepeste puber, een verlegen bedrijfsschoonmaker, een politieman die te principieel is voor zijn eigen goed, een zwangere tiener, een opzijgeschoven journalist, een Afghaan die net is binnengesmokkeld, een schooljuf met een moeilijk opvoedbaar zoontje… allen zijn ze verzonken in hun beslommeringen, verantwoordelijkheden, ambities, wanneer hun leven brutaal overhoop gehaald wordt. Wanneer artsen in het Instituut een alarmerende virusziekte ontdekken bij een patiënt, neemt de overheid geen risico en sluit de stadswijk waar ze wonen, werken of shoppen, voor 48 uur af om de verspreiding van het virus in te dijken. De quarantaine wordt voor onbepaalde tijd verlengd en in het holst van de nacht worden prikkeldraadversperringen vervangen door containermuren. De stemming slaat om: ze zitten gevangen in het CORDON. Buiten dreigt besmetting, binnen in huizen en werkplekken ontstaat een drukketel. Trauma’s komen boven, oude conflicten worden op de spits gedreven, nieuwe duiken op. Maar net zo goed ontstaan nieuwe allianties, nobele acties, bloeien mooie relaties en krijgen mensen steun uit onverwachte hoek. Onder druk komt de ware aard boven. Sommigen zien de situatie als een doodsvonnis, anderen als een gelegenheid om hun leven om te gooien. Enkelen zien het als een vrijgeleide om zich schaamteloos te verrijken of zich over te geven aan uitspattingen – het pelletje beschaving is dun. Een aantal van onze personages zien hun kans om de banaliteit te ontstijgen en “speciaal” te worden, iets te betekenen. En ondertussen merken een gezagsgetrouwe politieman (lid van het crisisteam) en een redacteur van een nieuwsblog, dat ze zijn voorgelogen over de oorzaak van de besmetting. Hoe komt het dat de autoriteiten zo snel wisten waarmee ze te maken hadden en zo snel konden reageren? Ze ondervinden al gauw dat de vragen die zij stellen niet geapprecieerd worden. Maar ze gaan verder en ontdekken de waarheid. Na 30 dagen zijn de overlevenden andere mensen geworden. Niets is nog wat het was. Wie is wie? JOKKE door WOUTER HENDRICKX Jokke (32) is een impulsieve levensgenieter, niet het meest stabiele element bij de oproerpolitie. Hij voelt zich snel ingeperkt, improviseert graag, kleurt vaak buiten de lijntjes. Jokke is rusteloos. Hij heeft iemand nodig die hem stuurt, die zijn moreel kompas is. Anders loopt hij verloren. Hij vindt de vrouw van zijn leven op het slechtst denkbare moment, in het cordon. Samen met Juf Katja zet hij zich in voor de mensen die vastzitten. JANA door LIESA VAN DER AA Jana (26) is een bekwame computerspecialiste. Door haar jeugd in pleeggezinnen en tehuizen heeft ze geleerd sterk in haar schoenen te staan. Maar ook om haar verwachtingen laag te houden, en zich niet te snel te binden. Jana is erg plichtsbewust. Als ze in het cordon terecht komt, gelooft ze rotsvast dat, als ze de regels en instructies nauwgezet volgt, alles goed komt. Maar naarmate haar situatie in het cordon hachelijker wordt, neemt haar instinct tot zelfbehoud meer en meer de bovenhand. LEX door TOM DEWISPELAERE Lex (36) is instructeur bij de oproerpolitie. Rechtdoorzee en plichtsbewust, geliefd bij zijn mannen. Hij gelooft in wat hij doet en dat de bevelen die hij krijgt zinnig zijn binnen het grotere geheel van het rampenplan. Maar zijn geloof zal geleidelijk aangevreten worden door twijfels en gewetensproblemen. Zeker naarmate zijn vriendin Jana het lastiger krijgt binnen het cordon dat hij moet bewaken. JUF KATJA door VEERLE BAETENS Katja (30) is onderwijzeres zoals haar moeder. Als meisje was ze behoorlijk rock & roll, maar de gebeurtenissen rond de geboorte van haar zoontje hebben haar bang en overbezorgd gemaakt. Haar beschutte ‘schoolse’ leventje wordt brutaal verstoord wanneer ze met haar klasje in het cordon terechtkomt. Ze wordt gedwongen zichzelf te overstijgen om haar kinderen te redden. En in die chaos ontmoet ze de liefde van haar leven : Jokke. SAM door GEERT VAN RAMPELBERG Sam (36) is afgestudeerd als beeldhouwer maar verdient zijn kost door voor een schoonmaakbedrijf ’s nachts bureaus te kuisen. Hij schetst nogal graag en veel, maar heeft er zich bij neergelegd dat zijn kans om als kunstenaar door te breken heel gering is. Hij klopt zijn uren en is voor de rest een vrije vogel. Hij voelt zich door weinig gebonden, niet door mensen, niet door dingen, niet door verplichtingen. Daardoor voelen mensen zich snel op hun gemak bij hem. NALD door SVEN DE RIDDER Nald (38) is één van de ouderen in Lex zijn team. Hij heeft het allemaal al eens meegemaakt. Nald neemt het allemaal wat minder nauw dan Lex. Zijn fysieke proeven zou hij het liefst schriftelijk doen. Maar een goeie betoging, waarbij hij zijn matrak kan roderen, daarvoor loopt hij nog warm. Nald doorziet heel snel situaties, ziet ook altijd de humor. Daardoor vult hij Lex prima aan. In afwezigheid van Jokke, is Nald Lex’ steun en toeverlaat. CANNAERTS door JOHAN VAN ASSCHE Cannaerts (50) is hoofdarts van het Nationaal Instituut voor Infectie Ziekten Antwerpen, een vooraanstaand geneesheer en researcher, een politiek beest met een groot netwerk. En binnen handbereik: een toppositie bij de Wereldgezondheidsorganisatie. Wanneer in zijn instituut een besmetting opduikt, stort hij er zich met zijn team vol overgave op. Maar hij overschat zichzelf. In zijn zwakke momenten heeft hij zijn stemmingswissels steeds minder in de hand. SUZY door GREET VERSTRAETE Suzy (26) is al jaren de boezemvriendin van Jana, hoewel ze sterk verschillen van karakter. Tussen pleeggezinnen in, hebben ze een aantal jaren samen in een tehuis doorgebracht. In tegenstelling tot Jana, heeft Suzy zich niet van haar verleden kunnen ontdoen. Jana heeft haar een security job op haar werk bezorgd, maar ergens voelt Suzy dat zij en de ambitieuze Jana steeds verder uit mekaar groeien en dat spijt haar. LOMMERS door MIEKE DE GROOTE Lommers (50) is een vrouwelijke topambtenaar die in het crisiscentrum gedropt wordt om de beslissingen van hogerhand door te drukken en de communicatie rond de ramp te coördineren. Ze blijkt een verleden te hebben bij de Staatsveiligheid. Ze straalt natuurlijke autoriteit uit, is handig en manipulatief. Als vrouw kan ze zich geen zwakke momenten veroorloven. Dat ze kinderen heeft, komt voor iedereen als een verrassing. GRYSPEERTS door KOEN DE SUTTER Gryspeerts (47) is nooit een hoogvlieger geweest in de journalistiek. Oorlog en misdaad fascineerden hem als jongen. Maar oorlogsgebieden heeft hij altijd gemeden en in het misdaadmilieu heeft hij zich nooit diep gewaagd. Na een flater is hij op een zijspoor gezet. Nu kan hij zich volop storten op zijn passie: strips. Tot de besmetting zich voordoet en het journalistieke vuur in hem gaat branden als nooit tevoren. INEKE door ZOË THIELEMANS Ineke (16) is 7 maand geleden zwanger teruggekeerd van een vakantie aan de Costa Brava. Tegen de uitdrukkelijke wens van haar ouders, die een lokaal supermarktje uitbaten, wil ze het kind houden. De situatie thuis is onhoudbaar. Ze koopt een enkel ticket naar Spanje om het kind daar met haar vakantieliefje Xavi groot te brengen. Maar ze geraakt vast in het cordon. Noodgedwongen moet ze naar huis terugkeren.