donderdag 19 april 2012
VIJFtv en nieuwe VT4 worden de aantrekkelijkste Vlaamse commerciële tv-zenders
SBS Belgium is de winnaar van het eerste kwartaal van de Vlaamse tv-markt in 2012.
Zowel VT4 als VIJFtv groeide in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. VT4 beloofde in afwachting van het nieuwe najaar een sterk voorjaar, en hield woord. De combinatie van Vlaamse programma’s met de populairste Amerikaanse series en blockbusters deed VT4 groeien met 6 procent op de commerciële doelgroep VVA 18-54 in vergelijking met het eerste kwartaal vorig jaar.
VIJFtv groeit sinds de start van 2012 maand na maand: in het eerste kwartaal deed de vrouwenzender het maar liefst 27 procent beter dan in de eerste drie maanden van 2011 op de zenderdoelgroep vrouwen 20-49. Daarmee blijft VIJFtv onbetwist de grootste vrouwenzender van Vlaanderen in die doelgroep tussen 17u en 24u, de commercieel interessantste en belangrijkste uurschijf. Die kijkcijferboost dankt VIJFtv in de eerste plaats aan extra Vlaamse programma’s de voorbije maanden. Tour Deluxe met Jani Kazaltzis en Beautyschool waren volledig nieuw, van Zo Man Zo Vrouw bracht VIJFtv een nieuw seizoen. In april is intussen ook het tweede seizoen van Astrid in Wonderland van start gegaan. In combinatie met populaire series als Grey’s Anatomy en Private Practice belooft dat nog meer goed nieuws voor de volgende maanden voor VIJFtv.
Thierry Tacheny, CEO van SBS Belgium, licht de commerciële ambities van zijn zenders toe: We bieden met VT4 en VIJFtv de aantrekkelijkste Vlaamse commerciële televisie aan: we brengen de meest inspirerende en interessantste inhoud op het scherm. Maar dat kan enkel als die inhoud hand in hand gaat met creatieve reclamevormen, die op dit moment in volle ontwikkeling zijn. Zo tonen we onze adverteerders dat we met het nieuwe VT4 en met VIJFtv de voor hen zo belangrijke en waardevolle doelgroepen bereiken.
De toekomstplannen voor de zenders van SBS Belgium zijn niet gericht op een maand of drie, maar kaderen binnen een langetermijnstrategie. Niet alleen het nieuwe VT4 is daarbij van belang, de schijnwerpers staan ook meer dan ooit op VIJFtv gericht. VT4 en VIJFtv zullen in de toekomst in ieder geval meer Vlaamse programma’s op de kijker loslaten: VIJFtv behoudt dit najaar het verhoogde aantal Vlaamse programma’s die dit voorjaar de explosieve groei van het marktaandeel versterken. Het budget voor lokale producties op VIJFtv stijgt na de zomer met 85 procent in vergelijking met het najaar van 2011 door de introductie van een nieuw én dagelijks Vlaams lifestyle- en interieurprogramma.
Het nieuwe VT4 wordt de aantrekkelijkste televisiezender voor de Vlaamse adverteerder. De vernieuwde zender, die in september van start gaat, blijft selectief mikken op de VVA’s tussen 18 en 54 jaar oud, en zal tegelijk liefst 40 procent meer Vlaamse programma’s uitzenden en zich richten op een breder publiek. Het doel is een consistente groei op lange termijn over verschillende televisieseizoenen. Intussen zijn al enkele bouwstenen bekend waarrond het nieuwe VT4 horizontaal de weekdagen zal bouwen. Het meest succesvolle Vlaamse VT4-programma van de laatste jaren, Komen Eten, groeit mee met het nieuwe VT4 en wordt ook na de zomer met zijn achtste seizoen een vaste afspraak op weekdagen. Komen Eten groeide in het huidige zevende seizoen al tot gemiddeld 418.756 en 23 procent marktaandeel. Erik Van Looy en Philippe Geubels komen dit najaar terug met een nieuw seizoen van misschien wel het best bekeken Vlaamse televisieprogramma ooit, De Slimste Mens, waarin voor het eerst ook onbekende Vlamingen hun opwachting maken. Onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos wijst uit onder meer uit dat maar liefst 60 procent van de één-kijkers zijn favoriete programma’s naar VT4 wil volgen. Verder werkt Tom Lenaerts samen met o.a. Sofie Lemaire, Gilles De Coster en Christophe Deborsu hard aan een dagelijkse actuashow voor het nieuwe VT4.