.
News Image

Vlaamse Media Maatschappij tevreden met kijkcijfers januari

De Vlaamse Media Maatschappij trok de groeicurve van 2011 afgelopen maand gewoon door.

De Vlaamse Media Maatschappij trok de groeicurve van 2011 afgelopen maand gewoon door.

Het marktaandeel in hun doelgroep steeg met 4,5% naar 35,9% (VVA 18-54). Het is trouwens al vijf jaar geleden dat nog een dergelijk marktaandeel werd behaald in januari. Alle drie grote zendermerken gingen er op vooruit. Vlaggenschip vtm blijft met 23,7% (+2,4% op VVA 18-54) de drijvende kracht achter de VMMa. Zo versterkt vtm zijn commercieel marktleiderschap. We moeten al terug gaan tot januari 2006 om hogere cijfers te bekomen. Ook 2BE zat in de lift (+0,8% tot 9,7% op VVA 18-44) en dat voor de twaalfde maand op rij. 2BE profileert zich dan ook uitstekend als complementair merk naast vtm. Geen enkele zender groeide sterker dan Vitaya. Op dagbasis stemde 7,4% van alle vrouwen tussen 18 en 54 jaar af op deze zender, dat is een toename van 2,9%. In primetime zet Vitaya zich trouwens op hetzelfde niveau als zijn directe concurrent uit het vrouwensegment. VtmKzoom zit op het niveau van januari 2011 en bevestigt daarmee . 11,5% van de kinderen kijkt tussen 6u en 20u naar deze kidszender. The Voice van Vlaanderen blijft een topper. Gemiddeld lokten de Battles 1.068.818 kijkers (live +4) kijkers op vrijdag (53,2% op VVA 18-54). Nadien is Wat Als? goed voor 565.000 kijkers (39,7% - live+4). Tegen de Sterren Op is het andere topprogramma van vtm: 885.000 kijkers (37%). Daarnaast waren er ook opvallende nieuwkomers in het schema: met Jambers, het Leven Gaat Voort (682.000 en 33%) en Junior MasterChef (720.000 en 29,3%) kreeg de woensdag een nieuwe invulling. We namen afscheid van De Bachelor (648.000 en 20,5%) en Binnen de Minuut ( 824.000 en 27,3%). Familie is vandaag het sterkste fundament van de zender met dagelijks 784.000 soapliefhebbers (28,6%), naast het Nieuws (629.000 en 30,5%) uiteraard. Het Belgisch kampioenschap te Hooglede kon op 1.186.000 kijklustigen rekenen. Daarmee was het veldrijden het best bekeken 2BE-programma. Onder de series scoorde het zevende seizoen van House, MD goed op de zenderdoelgroep (16,3% op VVA 18-44), maar ook Terra Nova (13,3%) en Bones (11,9%) doen hun ding op maandag. Beste filmscore kwam van Taken (16,5%). De doorsnee prime time film (11,7%)scoorde trouwens 0,7% beter dan in januari 2011 (11,0%). Sturm der Liebe blijft groeien. In januari was de soap goed voor 184.000 kijkers gemiddeld om 18u (11,4% op Vr 18-54). Verder scoren vooral de films een pak sterker dan vorig jaar: het gemiddelde van 81.000 kijkers is dubbel zo hoog als in januari 2011. Bij vtmKzoom scoorde de cartoon van Tom & Jerry het best bij de kids met 25,8% marktaandeel. Naar totaal aantal kijkers was de cartoon Merrie Melodies het populairst: 71.000.