donderdag 28 september 2017
Zaterdag in Alleen Elvis Blijft Bestaan op Canvas
Wie is de vijfde gast?
Met de Iraans-Belgische fotografe Mashid Mohadjerin ontvangt Thomas Vanderveken iemand die al heel haar volwassen leven intensief met beelden bezig is. In 2009 raakt ze de wereld met een foto van bootvluchtelingen. Ze won er de World Press Photo Award mee.
In haar werk zet ze altijd de mens en zijn identiteit centraal. Ze reist de wereld rond op zoek naar beelden van migratie en ontheemding. En naar de verhalen van de mensen achter die beelden. Ook zij zelf heeft zo’n verhaal.
Mashid Mohadjerin werd in 1976 geboren in Iran. Toen ze acht jaar oud was ontvluchtte haar familie het land. Ze groeide op in België en studeerde fotografie in Antwerpen.
Mashid publiceert in The New York Times, Newsweek, The Wall Street Journal, Le Monde en andere toonaangevende bladen. Ze woont en werkt in New York, Brussel en Amsterdam en keert terug naar Antwerpen om met haar zoon dicht bij haar familie te zijn.
Mashid blijft de grenzen tussen artistieke en documentaire fotografie aftasten. Haar focus verlegt zich naar de andere kant van migratie. Ze kijkt naar wie achterblijft. In haar recente boek Lipsticks and Gas Masks gaat ze praten met vrouwen die het voortouw namen bij de protesten tijdens de Arabische Lente.
Als Iraanse zijn de beelden van Ayatollah Khomeini op haar netvlies gebrand. Die kunnen dus niet ontbreken in haar keuze voor Alleen Elvis.
Zaterdag 30 september om 22.20 u. op Canvas.
In haar werk zet ze altijd de mens en zijn identiteit centraal. Ze reist de wereld rond op zoek naar beelden van migratie en ontheemding. En naar de verhalen van de mensen achter die beelden. Ook zij zelf heeft zo’n verhaal.
Mashid Mohadjerin werd in 1976 geboren in Iran. Toen ze acht jaar oud was ontvluchtte haar familie het land. Ze groeide op in België en studeerde fotografie in Antwerpen.
Mashid publiceert in The New York Times, Newsweek, The Wall Street Journal, Le Monde en andere toonaangevende bladen. Ze woont en werkt in New York, Brussel en Amsterdam en keert terug naar Antwerpen om met haar zoon dicht bij haar familie te zijn.
Mashid blijft de grenzen tussen artistieke en documentaire fotografie aftasten. Haar focus verlegt zich naar de andere kant van migratie. Ze kijkt naar wie achterblijft. In haar recente boek Lipsticks and Gas Masks gaat ze praten met vrouwen die het voortouw namen bij de protesten tijdens de Arabische Lente.
Als Iraanse zijn de beelden van Ayatollah Khomeini op haar netvlies gebrand. Die kunnen dus niet ontbreken in haar keuze voor Alleen Elvis.
Zaterdag 30 september om 22.20 u. op Canvas.