.
Sterlegging Zillion
vrijdag 21 april 2023

1,8 miljoen bioscoopbezoekers voor historisch jaar Vlaamse film

2022: Een jaar om niet snel te vergeten!

Met de publicatie van het jaarverslag van 2022 kijkt het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) terug op een historisch jaar voor de Vlaamse film en tv-series. De Croisette in Cannes kleurde Vlaams en Close leverde België in 2023 een Oscarnominatie op voor Beste Internationale Speelfilm. Dit internationale succes was ook te voelen in de Belgische bioscopen. In 2022 gingen 1.827.175 bezoekers kijken naar een Vlaamse (co-)productie in de bioscoop. Zillion leidt de top drie van VAF/Screen Flanders-ondersteunde films met een bioscooprelease in 2022 met 573.771 bezoekers; Onze natuur, de film volgt op de tweede plaats met 245.421 bezoekers, en Close ronde 2022 af met 214.544 bezoekers.

Ook wat de kijkcijfers van door het VAF/Mediafonds en Screen Flanders gesteunde series op televisie betreft mogen we van gouden tijden spreken. De 39 gesteunde series leverden alle afleveringen opgeteld liefst 157,1 miljoen kijkers op. Vlaamse TV-series vallen dus ook met grote voorsprong in de smaak bij het grote publiek met in de top drie: Chantal op Eén met 1.388.416 kijkers, Lost Luggage op Eén met 994.688 kijkers en Glad IJs op VTM met 626.129 kijkers. En daar moet je dan nog de online cijfers bij optellen.

Directeur-intendant Koen Van Bockstal: "Met meer dan 1,8 miljoen bezoekers aan Vlaamse films (het leeuwendeel in het vierde kwartaal) beleefden we het sterkste Vlaamse filmjaar sedert 2015. En dat 87% van die bezoekers naar een door het VAF gesteunde film ging kijken, is zonder meer een record en het bewijs dat het VAF – méér dan ooit – relevant en noodzakelijk is voor een gezonde eco-cultuur van de Vlaamse audiovisuele sector."
Vlaams minister-president en minister van Cultuur Jan Jambon: “Met zo’n recordcijfers is slechts één conclusie op zijn plaats: de Vlaamse film is in al zijn diversiteit springlevend. Dat bleek al op de rode loper op het filmfestival van Cannes en nu heeft het Vlaamse publiek dat ook bewezen met bioscoopbezoek. En met het VAF beschikken we over een krachtig beleidsinstrument om onze Vlaamse verbeelding en de culturele uitstraling van een vitale audiovisuele sector resultaatsgericht te ondersteunen.”

Voor het eerst in twee jaar zien we een stijging van de bioscoopcijfers van Vlaamse films. Dat deze cijfers bijna driemaal (268%) zo hoog liggen als in 2021 is niet enkel te wijten aan het einde van de pandemie, maar ongetwijfeld ook aan de sterke line-up van Vlaamse titels. Sterker nog, de bezoekersaantallen voor Vlaamse films zijn gestegen met 41% ten opzichte van 2019, pre-coronatijd. Het aandeel van VAF-producties is 87% en dit is het het hoogst sinds het begin van onze metingen in 2010. Dit geldt ook voor het aandeel Vlaamse film in het nationaal cijfer, wat zo’n 13% is.

We kunnen dus stellen dat er in 2022 meer gekozen is voor lokale titels bij het bioscoopbezoek. De sterke aanwezigheid van de Vlaamse films op het filmfestival van Cannes in mei zorgde voor heel wat buzz. De Vlaamse film kreeg dit jaar een extra duwtje in de rug door de bijzonder succesvolle najaarscampagne "Vlaamse Film. Grenzeloze Cinema" van het VAF. 43 bioscopen, gelegen in 30 gemeenten, deelden samen 22.893 gratis tickets uit. Hun ticketverkoop lag tijdens de actieperiodes, steeds van maandag tot donderdag in de tweede of derde week na de releasedatum, dubbel tot driedubbel zo hoog als anders. Bovendien creëerde de campagne zichtbaarheid voor filmbeleving, en stimuleerde ze vooral de oudere bioscoopbezoeker om films opnieuw in de cinema te gaan beleven.