Anja Daems: “Ik hamer daar heel erg op”
Wanneer je kind op school zit, heb je al snel door dat er met ieder kind wel iets scheelt. Sommigen hebben het moeilijk met lezen, anderen met rekenen, en nog anderen dan weer met stilzitten. Ook Anna Julia, de dochter van Anja Daems kampte met problemen.
“Dat vind ik zo onwaarschijnlijk aan het onderwijs: aan elk kind scheelt er wel iets, en het vraagt van al die leerkrachten een enorme inspanning om elke jongere de juiste begeleiding te geven. Daar doe ik echt mijn hoed voor af. Eén van de leerkrachten van Anna Julia heeft een cursus gevolgd over hoe het voelt om in een klas te zitten als je autisme of dyslexie hebt. Ze geeft nu op een heel andere manier les, zegt ze. Je moet het maar willen doen, hè. Ik vind dat heel mooi”, zegt Anja in Humo.
Voor leerlingen als Anna Julia kan net zo’n leerkracht een wereld van verschil maken tussen volhouden of afhaken. En het is net heel belangrijk dat je kind blijft volhouden.
“Ik hamer er altijd op dat ze in het rapport schrijven wat wel goed is. 'Je hebt een onvoldoende voor wiskunde': ja, dat zien we zelf ook wel. Maar wat heeft ze goed gedaan? Bij jongeren die niet het normale traject volgen, gaat het vaak over hun beperkingen, terwijl we het over hun mogelijkheden zouden moeten hebben.”