maandag 7 januari 2019
Facebook 15: feest of failliet?
Canvas zoekt het voor ons uit.
Facebook viert op 4 februari zijn 15de verjaardag. Een maand lang besteedt Canvas op tv en online heel wat aandacht aan die memorabele verjaardag. Hoe zijn het medium én het bedrijf erachter zo succesvol geworden? Wat is hun invloed op het leven van de 1,5 miljard dagelijkse en 2,2 miljard maandelijkse gebruikers? En op hun privacy? Hoe ‘sociaal’ is het medium nu echt? Wat is de impact van Facebook op de publieke opinie? Wie maakt daar gebruik (of misbruik) van. En wat is de toekomst van Facebook? Het zijn maar een paar vragen die aan bod komen in het Canvas-project rond 15 jaar Facebook.
Centraal staat de driedelige reeks Facebook en ik van Tim Verheyden. Maar er zijn ook artikels, blogs, documentaires, film en andere bijdragen op canvas.be, VRT NU en uiteraard ook op de sociale media van Canvas.
“In amper 15 jaar heeft Facebook onomstotelijk een invloed gehad op onze moderne geschiedenis. En het is nog niet gedaan.”
In de aanloop naar de 15de verjaardag van Facebook blikt canvas.be terug op een aantal sleutelmomenten in de nog jonge geschiedenis van het sociale netwerk. In een eerste bijdrage gaat het over de begindagen van Facebook. Hoe is het sociale medium ontstaan? Later wordt onder meer ook ingezoomd op de beroemde like-button en de overname van Whatsapp. Het verhaal wordt afgerond op 4 februari, de 15de verjaardag van Facebook.
Vanaf zaterdag 19 januari praat canvas.be in de rubriek Grote vragen met een aantal markante personen zoals Jamie Bartlett en Katleen Gabriëls over de invloed die de sociale media hebben op mens en maatschappij.
Op maandag 21 januari gaat de driedelige reeks Facebook en ik van start, om 21.20 u. In de eerste aflevering (Te koop: uw diepste gevoelens) belicht Tim Verheyden de impact van Facebook op onze privacy. Wat weet Facebook allemaal over ons? Waarom willen ze dat weten? Hoe komen ze dat te weten? En kan dat kwaad, die datahonger? Meer informatie vindt u hier. De afleveringen zijn ook altijd te (her)bekijken op VRT NU.
Aansluitend bij de diverse afleveringen bieden Canvas.be en de sociale media van Canvas.be in On the road telkens een blik achter de schermen van de reeks, met achtergrond bij de diverse locaties.
Canvas gaat ook op zoek naar ‘Humans of Facebook’: mensen voor wie Facebook een grote impact heeft gehad op hun leven. Gedurende de looptijd van de tv-reeks kunnen we hun verhalen ontdekken op canvas.be en de Instagrampagina van Canvas.
Op VRT NU kan je vanaf 21 januari ook kijken naar de documentaire De wereld volgens Amazon (In Amazon we trust). De online shopgigant Amazon is de grootste winkel van de wereld en is uitgegroeid tot een van de machtigste bedrijven ter wereld. Net als Facebook drijft Amazon op innovatie en ondernemerschap, maar wel tegen een prijs: de sociale bescherming van de werknemers en de privacy van de gebruikers.
In de tweede aflevering van Facebook en ik (Hoe u een digijunk bent geworden) onderzoekt Tim Verheyden op maandag 28 januari waarom Facebook zo verslavend is. Wie zijn de ingenieurs achter het succesvolle Facebookdesign? Is het eigenlijk wel ethisch, mensen afhankelijk maken van je product? En kan dat kwaad voor je hoofd? En nog belangrijker: de hoofdjes van onze kinderen?
Op zondag 3 februari programmeert Canvas de veelvuldig bekroonde langspeelfilm The Social network (2010) van David Fincher over het ontstaan en de groeipijnen van Facebook. De film – met Jesse Eisenberg in de rol van Mark Zuckerberg - is gebaseerd op het boek 'The Accidental Billionaires' van Ben Mezrich. Hij won onder meer drie Oscars, drie Golden Globes en twee Bafta Awards.
Op maandag 4 februari onderzoekt de derde en laatste aflevering van Facebook en ik (Nog nooit zo verbonden, nog nooit zo alleen) onder meer de rol van ‘content moderation’ (inhoudsbewaking) op Facebook. Tim Verheyden gaat ook na tot wat online haatboodschappen kunnen leiden in het echte leven. En wie beslist eigenlijk wat er op Facebook mag verschijnen? Wie bepaalt de grens tussen vrije meningsuiting en haatboodschappen?
Canvas.be brengt opnieuw extra content bij deze aflevering in On the road en staat daarnaast ook stil bij het datalekschandaal rond Cambridge Analytica en de rol van Facebook daarbij.
Centraal staat de driedelige reeks Facebook en ik van Tim Verheyden. Maar er zijn ook artikels, blogs, documentaires, film en andere bijdragen op canvas.be, VRT NU en uiteraard ook op de sociale media van Canvas.
“In amper 15 jaar heeft Facebook onomstotelijk een invloed gehad op onze moderne geschiedenis. En het is nog niet gedaan.”
In de aanloop naar de 15de verjaardag van Facebook blikt canvas.be terug op een aantal sleutelmomenten in de nog jonge geschiedenis van het sociale netwerk. In een eerste bijdrage gaat het over de begindagen van Facebook. Hoe is het sociale medium ontstaan? Later wordt onder meer ook ingezoomd op de beroemde like-button en de overname van Whatsapp. Het verhaal wordt afgerond op 4 februari, de 15de verjaardag van Facebook.
Vanaf zaterdag 19 januari praat canvas.be in de rubriek Grote vragen met een aantal markante personen zoals Jamie Bartlett en Katleen Gabriëls over de invloed die de sociale media hebben op mens en maatschappij.
Op maandag 21 januari gaat de driedelige reeks Facebook en ik van start, om 21.20 u. In de eerste aflevering (Te koop: uw diepste gevoelens) belicht Tim Verheyden de impact van Facebook op onze privacy. Wat weet Facebook allemaal over ons? Waarom willen ze dat weten? Hoe komen ze dat te weten? En kan dat kwaad, die datahonger? Meer informatie vindt u hier. De afleveringen zijn ook altijd te (her)bekijken op VRT NU.
Aansluitend bij de diverse afleveringen bieden Canvas.be en de sociale media van Canvas.be in On the road telkens een blik achter de schermen van de reeks, met achtergrond bij de diverse locaties.
Canvas gaat ook op zoek naar ‘Humans of Facebook’: mensen voor wie Facebook een grote impact heeft gehad op hun leven. Gedurende de looptijd van de tv-reeks kunnen we hun verhalen ontdekken op canvas.be en de Instagrampagina van Canvas.
Op VRT NU kan je vanaf 21 januari ook kijken naar de documentaire De wereld volgens Amazon (In Amazon we trust). De online shopgigant Amazon is de grootste winkel van de wereld en is uitgegroeid tot een van de machtigste bedrijven ter wereld. Net als Facebook drijft Amazon op innovatie en ondernemerschap, maar wel tegen een prijs: de sociale bescherming van de werknemers en de privacy van de gebruikers.
In de tweede aflevering van Facebook en ik (Hoe u een digijunk bent geworden) onderzoekt Tim Verheyden op maandag 28 januari waarom Facebook zo verslavend is. Wie zijn de ingenieurs achter het succesvolle Facebookdesign? Is het eigenlijk wel ethisch, mensen afhankelijk maken van je product? En kan dat kwaad voor je hoofd? En nog belangrijker: de hoofdjes van onze kinderen?
Op zondag 3 februari programmeert Canvas de veelvuldig bekroonde langspeelfilm The Social network (2010) van David Fincher over het ontstaan en de groeipijnen van Facebook. De film – met Jesse Eisenberg in de rol van Mark Zuckerberg - is gebaseerd op het boek 'The Accidental Billionaires' van Ben Mezrich. Hij won onder meer drie Oscars, drie Golden Globes en twee Bafta Awards.
Op maandag 4 februari onderzoekt de derde en laatste aflevering van Facebook en ik (Nog nooit zo verbonden, nog nooit zo alleen) onder meer de rol van ‘content moderation’ (inhoudsbewaking) op Facebook. Tim Verheyden gaat ook na tot wat online haatboodschappen kunnen leiden in het echte leven. En wie beslist eigenlijk wat er op Facebook mag verschijnen? Wie bepaalt de grens tussen vrije meningsuiting en haatboodschappen?
Canvas.be brengt opnieuw extra content bij deze aflevering in On the road en staat daarnaast ook stil bij het datalekschandaal rond Cambridge Analytica en de rol van Facebook daarbij.