Joke en Bert dagen Vlaanderen uit
Zet Joke Van de Velde en Bert Gabriëls zonder sociale media.
Devos Lemmens, het populaire Belgische sauzenmerk en marktleider met een lange traditie, onthult vandaag officieel 'De Afklikkliniek'. Deze Facebook-applicatie helpt surfers bij het analyseren van hun sociale mediagewoontes en geeft vervolgens afkliktips op maat.
Het ludieke initiatief volgt op een eerder gestarte teasercampagne via radio, waarin de karakters Devos en Lemmens mensen oproepen om stil te staan bij de asociale kantjes van sociale media. Devos Lemmens wil hiermee de kracht van echte vriendschap in de verf zetten. Het nieuwe barbecueseizoen is het ideale moment om af te klikken en in het échte leven met vrienden af te spreken. Ook media-persoonlijkheid Joke van de Velde en stand-upcomedian Bert Gabriëls – twee fervente sociale mediagebruikers – gaan de uitdaging aan. Hun afklik-lot ligt in de handen van alle Vlamingen: voor elke 20.000 deelnemers aan 'De Afklikkliniek' engageren zij zich tot een dag zónder sociale media.
'De Afklikkliniek' stelt op speelse wijze paal en perk aan het sociale mediagebruik Joke van de Velde en Bert Gabriëls dagen de Vlamingen uit om massaal af te klikken. Devos Lemmens zet meer dan ooit in op de sociale dimensie van het merk Geïntegreerde campagne combineert het 'oude' medium radio met de 'nieuwste' Facebook-app.
'De Afklikkliniek' is tot einde augustus toegankelijk via de Facebook-pagina van Devos Lemmens of www.deafklikkliniek.be. De applicatie geeft inzicht in je klikgewoontes. In welke mate reageer je op andermans berichten en post je zelf actief updates? Hoe vaak passeren er uitnodigingen voor afspraken in het echte leven? De test schetst zo jouw sociale mediapersoonlijkheid, met voor elke typologie een aantal lichtvoetige tips voor een betere balans tussen het sociale medialeven en het echte sauciale leven.
"Facebook en co zijn tof, maar te veel is te veel. We betrappen ons er allemaal soms op: net iets te lang bezig zijn met het posten van je status ten koste van je vrienden met wie je het moment écht beleeft. 'De Afklikkliniek' stelt zo'n situaties op een speelse wijze aan de kaak," vertelt An Caers, Marketing Manager van Devos Lemmens. "We bouwen op de bekendheid én de sympathieke kracht van Devos Lemmens om mensen even te doen stilstaan bij hun sociale mediagebruik. Dat doen we met de knipoog die men van Devos Lemmens gewoon is." Zowat tien jaar geleden introduceerde Devos Lemmens de eerste radiospot met zijn gekende komische duo. Een belangrijke mijlpaal in de groei van Devos Lemmens naar een breed en populair merk. Met 'De Afklikkliniek' kiest Devos Lemmens ervoor om de sociale dimensie en de emotionele beleving van het merk verder te benadrukken.
Die boodschap klinkt niet alleen via de Facebook-applicatie. Ook via radio, een belangrijk medium voor Devos Lemmens, wordt door de bekende grappenmakers Devos en Lemmens opgeroepen om af te klikken. 'De Afklikkliniek' is zo een sterk geïntegreerde campagne die online en offline mediakanalen combineert. De samenwerking met Joke van de Velde en Bert Gabriëls brengt de actie verder tot leven tijdens hun contacten metfans en volgers gedurende de hele campagneduur.
Joke en Bert zetten niet toevallig hun sociale schouders onder de actie. Beide zijn verslingerd aan sociale media en delen elke dag hun gedachten en bezigheden via kanalen zoals Facebook, Twitter of Instagram. Afklikken wordt voor hen dus een échte uitdaging. Bert Gabriëls trekt bovendien langs Vlaamse scholen met de voorstelling "Shut Up Your Facebook" waarin leerlingen bewuster leren omgaan met sociale media. Bert past als komiek perfect bij het humoristisch karakter van Devos Lemmens, terwijl Joke de populaire en toegankelijke eigenschappen van D&L versterkt. In juni, aan het einde van de radiocampagne, zullen Joke en Bert weten hoeveel dagen zij moeten overleven zonder sociale media. Voor, tijdens en na deze beproeving volgen getuigenissen over hun voorbereiding en beleving ervan via verschillende kanalen. 'De Afklikkliniek' blijft daarna nog de hele zomer geopend.