Metejoor: “Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken”
Dat zijn nieuwe single ‘Zijlijn’ het campagnelied is geworden van de nieuwe sensibiliseringscampagne van Voetbal Vlaanderen, doet Metejoor veel plezier. Hij is blij dat zijn nummer van betekenis kan zijn bij zoiets belangrijks.
“Ik trok mijn stoute schoenen aan en stuurde een mail naar Voetbal Vlaanderen. Blijkbaar waren ze daar net op zoek naar extra ondersteuning voor een nieuwe campagne en van het één kwam het ander”, vertelt Joris in Primo.
Joris werd gebombardeerd tot ambassadeur van de campagne en dat wil zeggen dat Joris nu ook een belangrijke taak heeft.
“Voetbal Vlaanderen heeft een bepaalde reikwijdte aan mensen en die heb ik ook. Elk op onze manier hebben we een megafoon in onze handen. Daarmee hopen we een zeker bewustzijn te creëren. Mensen, let op wat je roept langs een voetbalveld naar je eigen kind of dat van iemand anders of de scheidsrechter. Begin niet over iemands uiterlijke kenmerken of zo. In het heetst van de strijd kan je weleens je ontgoocheling uitschreeuwen, dat gaat dan louter over een bepaalde wedstrijdfase, maar begin niets te roepen dat daar verder niks mee te maken heeft. Dat geldt ook voor trainers trouwens. Hou het op positieve coaching. En begin als supporters langs de lijn ook niet op elkaar te slaan alstublieft, want kinderen nemen dat snel over en denken dat zoiets normaal is. Of een kind kan daar echt door aangedaan zijn en zoiets lang meesleuren.”