.
News Image

Peter Van de Veire gaat kaal voor het goede doel

Nieuwe stunt voor Peter Van De Veire.

De grootste angst van MNM-presentator Peter Van de Veire? Dat hij zijn haar ooit verliest. En dat geldt helaas ook voor veel mensen die een kankerdiagnose krijgen. Een pruik is een oplossing, maar die is niet voor iedereen betaalbaar. Iets waar vzw Think-Pink zich als nationale borstkankercampagne niet bij wil neerleggen. Daarom schonk de MNM-presentator vandaag symbolisch zijn haar aan de Geef om Haar-actie van Think-Pink.

10.466 vrouwen en 91 mannen in ons land krijgen elk jaar te horen dat ze borstkanker hebben. Dat betekent: 1 vrouw op 9. En voor 60% van hen is hun haar verliezen een van de meest pijnlijke en ingrijpende aspecten van hun ziekte. 8% overweegt daarom zelfs om chemotherapie te weigeren. Ook al betekent dit dat hun leven in gevaar komt.

De schaar erin voor het goede doel
Medepresentatrice Julie Van de Steen schakelde de dochter van Peter Van de Veire in om zijn grootste angst te onthullen: dat hij ooit kaal wordt. Tijd om de daad bij het woord te voegen dacht ze. Daarom trommelde Julie vandaag als steun een luisteraar met lange lokken op om minstens 20 cm van haar haar aan het goede doel te schenken. Minstens, want hoe langer de staart, hoe waardevoller de steun.

“Ons haar bepaalt hoe we eruitzien en vaak ook hoe we ons voelen”, zegt oprichter en voorzitter van vzw Think-Pink Heidi Vansevenant. “Het eerste wat we zien als we ’s morgens in de spiegel kijken, is ons haar: valt het goed, wordt het een staart of draag ik het los vandaag? Het is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik mijn kankerdiagnose kreeg. Ga ik nu mijn haar verliezen? Ik had al sjaaltjes gekocht, terwijl ik niet eens wist of ik wel chemo moest krijgen. Pruiken zijn een oplossing, maar die zijn duur. Voor veel vrouwen zelfs onbetaalbaar.”

Je staart als hart onder de riem
Daarom zamelt Think-Pink al sinds 2008 met Geef om Haar paardenstaarten in. “Geef om Haar is een heel concrete actie”, onderstreept Heidi Vansevenant. “Als ‘betaalmiddel’ vragen we een staart van minstens 20 cm. Dat is een grotere inspanning dan 40 euro doneren, dat beseffen we. Dat haar verkopen we aan een Belgische pruikenfabrikant. En dan is er dubbele winst. De fabrikant heeft Europees haar – niet makkelijk te vinden – en kan daar pruiken mee maken. En anderzijds helpen wij met het geld lotgenoten die het financieel moeilijk hebben bij de aankoop van een pruik. Wie deze steun het meest nodig heeft, krijgt van Think-Pink een extra tussenkomst van 200 euro voor een pruik. Lotgenoten kunnen die aanvragen via de sociale diensten van de ziekenhuizen.”

Sinds de start van het Geef om Haar Fonds kon Think-Pink al meer dan 4.000 vrouwen helpen. Per maand ontvangt het fonds zo’n 3.000 staarten, vanuit de hele wereld. Heidi Vansevenant: “Vaak zit er een brief bij met een aangrijpend persoonlijk verhaal. Een vrouw die zelf borstkanker had. Of een jong meisje dat haar paardenstaart schenkt voor haar mama of oma. We kunnen jammer genoeg niet iedereen een antwoord sturen, maar deze verhalen verwarmen onze harten enorm.”