.
Thomas Van Goethem
vrijdag 27 januari 2023

Thomas Van Goethem: “Het heeft veel moeite gekost om het verkocht te krijgen”

Niemand was geïnteresseerd

Toen ‘#LikeMe’ 4 seizoenen geleden op televisie kwam hadden de makers en acteurs nooit durven dromen dat het programma zo’n succes ging worden. Honderdduizenden kinderen en hun ouders keken naar de afleveringen en tijdens optredens staan de pleinen en zalen steeds bomvol.

“De zakenman in mij zou moeten liegen en zeggen dat ik het succes van ‘#LikeMe’ had voorspeld”, lacht bedenker Thomas Van Goethem. “Het heeft behoorlijk wat voeten in de aarde gehad om #LikeMe verkocht te krijgen.”

Met eigen financiële middelen besloot het team van Thomas een pilootaflevering te draaien met daarin 4 scènes waarin telkens een andere Vlaamse klassieker werd geherinterpreteerd. “We hebben vervolgens Ketnet, Disney Channel, Nickelodeon en het toenmalige vtmKzoom uitgenodigd om de aflevering te bekijken, en hoewel iedereen een enthousiaste indruk naliet, bleef het vervolgens maandenlang stil.”

Thomas wilde niet dat een musicalreeks zou worden gezien als een platcommerciële serie, want het was meer dan dat. Hij wilde ook thema’s als rouw, homofobie en identiteit bespreekbaar maken.

“Eerst had ik ook het idee om zelf de muziek te schrijven, maar dan zou het onderscheidende karakter van de reeks misschien verloren gaan. Door de stoflaag van onze rijke muziekgeschiedenis te halen, werk je met muziek waarmee je meerdere generaties samenbrengt. Het is nieuw voor de kinderen, maar herkenbaar voor de ouders en grootouders. En ik was ervan overtuigd dat de muziek in een moderne versie overeind zou blijven.”

Bio van Thomas Van Goethem