Veerle Baetens: “Ik schakelde een traumatoloog in”
Met ‘Het Smelt’ is het regiedebuut van Veerle Baetens eindelijk te zien in de cinema. Het is een werk van lange adem geweest en het heeft toch een aantal jaren haar leven beheerst. Maar ze is tevreden met het eindresultaat en met het resultaat dat de jonge cast heeft neergezet.
Dat een jonge cast zo’n heftige rollen kon neerzetten, dat is onder andere een verdienste van Veerle en het hele team. Maar makkelijk was het niet.
“Je brengt ze tot zo’n punt om heel wat tijd samen door te brengen. Door ervoor te zorgen dat die groep hecht wordt. We hebben workshops gedaan met de kinderen opdat ze konden groeien. Opdat de ploeg een vertrouwde zetel werd waarin ze konden zitten. Er hing een vrolijke, ontspannen sfeer op de set. En de allermoeilijkste scènes? Die draaiden we pas op het einde”, legt ze uit in Nina.
Dat is een scène over grensoverschrijdend gedrag. Ze wilde geen trauma’s creëren over het trauma. Daarom ging ze op zoek naar een traumatoloog.
“Zij was op de set aanwezig op de dag van de zwaarste scènes. Ze nam de kinderen na elke take uit de ruimte. Ze zorgde ervoor dat het 'gespeelde' niet kon indalen en dat ze na het spelen van zo'n scène weer veiligheid en rust konden ervaren. Onmiddellijk na een take moesten ze bijvoorbeeld de tien best geklede mensen van op de set opnoemen. Of tetris spelen, of bewegingsspelletjes doen. Zo konden ze zich op het hier-en-nu richten, waardoor de ervaren emotie niet kon nazinderen.”