woensdag 5 oktober 2016
Nieuw op Canvas: La trêve - Belgische topfictie uit de Ardennen
Niet te missen, vanaf nu zaterdag.
Vergeleken met True Detective, bekroond in Parijs en in Franstalig België meer bekeken dan het doorgaans oppermachtige buitenlandse aanbod: het is duidelijk dat La trêve niet zómaar een RTBF-reeks is. Dat blijkt al van bij de intrigerende generiek met zijn beelden van donkere Ardeense bossen en zijn dreigende Balthazar-soundtrack.
La trêve gaat over een mysterieuze moordzaak in een dorp aan de Semois. Naast de Franstalige hoofdrolspelers Yoann Blanc, Sophie Breyer en Guillaume Kerbusch spelen ook de Vlaamse acteurs Tom Audenaert en Sam Louwyck mee in de tiendelige reeks.
Vanaf zaterdag 8 oktober om 20.35 u. op Canvas en canvas.be. Telkens twee afleveringen na elkaar.
Getraumatiseerd door de dood van zijn vrouw keert de 40-jarige politieman Yoann Peeters (Yoann Blanc, Un homme à la mer) vanuit Brussel terug naar zijn geboortedorp Heiderfeld in de Ardennen. Hij wil er samen met zijn 17-jarige dochter Camille (Sophie Breyer) tot rust komen. Korte tijd later krijgt hij het bezoek van Sebastian Drummer (Guillaume Kerbusch, Sans rancune, Sœur sourire), een jonge inspecteur van de lokale politie. Hij heeft Yoanns hulp nodig. In de Semois is namelijk het levenloze lichaam gevonden van Driss Assani, een jonge voetballer van Togolese afkomst. Er is mogelijk misdadig opzet in het spel en daar heeft de politie van Heiderfeld geen ervaring mee. Het bloed kruipt waar het niet kan gaan en Yoann stapt mee in het onderzoek. Voor hem is het ook een gelegenheid om zijn leven opnieuw op de sporen te krijgen.
Helaas blijkt al snel dat niemand in de traditionele, gesloten dorpsgemeenschap van Heiderfeld wakker ligt van de dood van een ‘vreemdeling’ in alle betekenissen van het woord. De dood van de jonge Driss wordt binnen de kortste keren geklasseerd als zelfmoord. Maar daar is Yannick het niet mee eens. Hij bijt zich vast in de zaak en stoot daarbij op dorpsgeheimen die het daglicht niet mogen zien. Maar hij wordt ook geconfronteerd met zijn persoonlijke demonen….
Andere hoofdpersonages zijn onder meer Ines Buisson (Anne Coesens, Illégal, L’année prochaine), een jeugdvriendin van Yoann en Brigitte Fischer (Catherine Salée, La vie d’Adèle, Deux jours, une nuit, Nue propriété), de burgemeester van Heiderfeld, die vooral gefocust is op een project om een stuwdam in de streek te bouwen en probeert de stugge boeren op de oevers van de Semois te overtuigen om hun grond te verkopen.
Er spelen ook enkele Vlaamse acteurs mee in de reeks: Tom Audenaert (Hasta la vista, Quiz Me Quick, In Vlaamse velden, Nieuw Texas) speelt de rol van politiecommissaris René Verelst. En Sam Louwyck (‘Den Hollander’ uit Eigen Kweek) is Ronald Vermeiren, de trainer van de plaatselijke voetbalploeg, waar de vermoorde Driss Assani bij speelde.
La trêve werd in het Franstalige landsgedeelte goed bekeken en sterk gewaardeerd. En terecht, want de reeks zorgde echt wel een frisse wind in een televisielandschap dat erg gericht is op het Franse aanbod. De makers van La trêve hebben dat juist niet gedaan. Zij hebben vooral goed gekeken naar Britse, Amerikaanse en Scandinavische producties. Die makers, dat zijn in eerste instantie de scenaristen Stéphane Bergmans, Benjamin D’Aoust en Matthieu Donck, die ook de regie voor zijn rekening nam.
Over hun inspiratiebronnen zeggen ze: “Wat ons ze aanspreekt in Angelsaksische en Scandinavische reeksen is de diepgang van de intriges en de manier waarop ze verankerd zijn in de plaatselijke realiteit. Dat gaat van klassiekers als Twin Peaks tot meer recente reeksen als Broadchurch, True Detective, Fargo (de film én de serie) en The Killing. Zij zijn allemaal op hun eigen manier geworteld in een specifiek milieu, een werkelijkheid, een plaats, en stralen dat zowel inhoudelijk als vormelijk op een heel cinematografische manier uit. Sinds de komst van netwerken als HBO en Netflix is het zwaartepunt van de cinematografische creativiteit in Amerika verschoven van film naar televisie. Dat hebben we ook proberen te doen met het verhaal, de personages, de setting en de arena van La trêve.
“We komen zelf alle drie uit de cinema”, aldus Bergmans, D’Aoust en Donck. “Het was van in het begin onze ambitie om film op televisie te maken. We wilden focussen op sterke acteurs en een echte cinema-look. Het moest er mooi uitzien. Daarvoor hebben een beroep gedaan op collega’s die ervaring hadden met film en we hebben ook optimaal gebruik proberen te maken van het decor: de Ardennen. Een mythisch decor met zijn overweldigende natuur, zijn heuvels, bossen en rivieren. Een setting met geweldige cinematografische mogelijkheden, die te weinig benut worden. De Ardennen, dat is de Far West van België. Met de hedendaagse technische mogelijkheden, onder meer drones, hebben we echt fantastische beelden kunnen draaien, zelfs met ons beperkte budget.”
“De verhaallijnen in La trêve zijn nogal donker. Daarom wilden we, bij wijze van contrast, zorgen voor veel openheid, licht, kleuren en zon in de fotografie. We hebben ook geprobeerd om humoristische toetsen aan te brengen, zij het nogal zwarte humor, een beetje zoals de Coen-broers.”
De opnames gebeurden onder meer in Herbeumont, Libramont, Florenville, Chiny, Saint-Hubert en vooral in Sainte-Ode waar een oud hospitaal werd omgebouwd tot studio.
Met La trêve heeft RTBF samen met het productiehuis Hélicotronc een uitstekende serie afgeleverd, met spannende verhaallijnen vol verrassende wendingen, krachtige vertolkingen, prachtige locaties en sfeervolle interieurs, een knappe fotografie en verzorgde montage. Een serie die actuele thema’s (migratie, ecologie) in een traditioneel milieu en een oeroude natuurlijke omgeving plaatst en toont hoe de misdaad en schuld van een individu de verantwoordelijkheid van een hele gemeenschap niet uitsluit.
La trêve gaat over een mysterieuze moordzaak in een dorp aan de Semois. Naast de Franstalige hoofdrolspelers Yoann Blanc, Sophie Breyer en Guillaume Kerbusch spelen ook de Vlaamse acteurs Tom Audenaert en Sam Louwyck mee in de tiendelige reeks.
Vanaf zaterdag 8 oktober om 20.35 u. op Canvas en canvas.be. Telkens twee afleveringen na elkaar.
Getraumatiseerd door de dood van zijn vrouw keert de 40-jarige politieman Yoann Peeters (Yoann Blanc, Un homme à la mer) vanuit Brussel terug naar zijn geboortedorp Heiderfeld in de Ardennen. Hij wil er samen met zijn 17-jarige dochter Camille (Sophie Breyer) tot rust komen. Korte tijd later krijgt hij het bezoek van Sebastian Drummer (Guillaume Kerbusch, Sans rancune, Sœur sourire), een jonge inspecteur van de lokale politie. Hij heeft Yoanns hulp nodig. In de Semois is namelijk het levenloze lichaam gevonden van Driss Assani, een jonge voetballer van Togolese afkomst. Er is mogelijk misdadig opzet in het spel en daar heeft de politie van Heiderfeld geen ervaring mee. Het bloed kruipt waar het niet kan gaan en Yoann stapt mee in het onderzoek. Voor hem is het ook een gelegenheid om zijn leven opnieuw op de sporen te krijgen.
Helaas blijkt al snel dat niemand in de traditionele, gesloten dorpsgemeenschap van Heiderfeld wakker ligt van de dood van een ‘vreemdeling’ in alle betekenissen van het woord. De dood van de jonge Driss wordt binnen de kortste keren geklasseerd als zelfmoord. Maar daar is Yannick het niet mee eens. Hij bijt zich vast in de zaak en stoot daarbij op dorpsgeheimen die het daglicht niet mogen zien. Maar hij wordt ook geconfronteerd met zijn persoonlijke demonen….
Andere hoofdpersonages zijn onder meer Ines Buisson (Anne Coesens, Illégal, L’année prochaine), een jeugdvriendin van Yoann en Brigitte Fischer (Catherine Salée, La vie d’Adèle, Deux jours, une nuit, Nue propriété), de burgemeester van Heiderfeld, die vooral gefocust is op een project om een stuwdam in de streek te bouwen en probeert de stugge boeren op de oevers van de Semois te overtuigen om hun grond te verkopen.
Er spelen ook enkele Vlaamse acteurs mee in de reeks: Tom Audenaert (Hasta la vista, Quiz Me Quick, In Vlaamse velden, Nieuw Texas) speelt de rol van politiecommissaris René Verelst. En Sam Louwyck (‘Den Hollander’ uit Eigen Kweek) is Ronald Vermeiren, de trainer van de plaatselijke voetbalploeg, waar de vermoorde Driss Assani bij speelde.
La trêve werd in het Franstalige landsgedeelte goed bekeken en sterk gewaardeerd. En terecht, want de reeks zorgde echt wel een frisse wind in een televisielandschap dat erg gericht is op het Franse aanbod. De makers van La trêve hebben dat juist niet gedaan. Zij hebben vooral goed gekeken naar Britse, Amerikaanse en Scandinavische producties. Die makers, dat zijn in eerste instantie de scenaristen Stéphane Bergmans, Benjamin D’Aoust en Matthieu Donck, die ook de regie voor zijn rekening nam.
Over hun inspiratiebronnen zeggen ze: “Wat ons ze aanspreekt in Angelsaksische en Scandinavische reeksen is de diepgang van de intriges en de manier waarop ze verankerd zijn in de plaatselijke realiteit. Dat gaat van klassiekers als Twin Peaks tot meer recente reeksen als Broadchurch, True Detective, Fargo (de film én de serie) en The Killing. Zij zijn allemaal op hun eigen manier geworteld in een specifiek milieu, een werkelijkheid, een plaats, en stralen dat zowel inhoudelijk als vormelijk op een heel cinematografische manier uit. Sinds de komst van netwerken als HBO en Netflix is het zwaartepunt van de cinematografische creativiteit in Amerika verschoven van film naar televisie. Dat hebben we ook proberen te doen met het verhaal, de personages, de setting en de arena van La trêve.
“We komen zelf alle drie uit de cinema”, aldus Bergmans, D’Aoust en Donck. “Het was van in het begin onze ambitie om film op televisie te maken. We wilden focussen op sterke acteurs en een echte cinema-look. Het moest er mooi uitzien. Daarvoor hebben een beroep gedaan op collega’s die ervaring hadden met film en we hebben ook optimaal gebruik proberen te maken van het decor: de Ardennen. Een mythisch decor met zijn overweldigende natuur, zijn heuvels, bossen en rivieren. Een setting met geweldige cinematografische mogelijkheden, die te weinig benut worden. De Ardennen, dat is de Far West van België. Met de hedendaagse technische mogelijkheden, onder meer drones, hebben we echt fantastische beelden kunnen draaien, zelfs met ons beperkte budget.”
“De verhaallijnen in La trêve zijn nogal donker. Daarom wilden we, bij wijze van contrast, zorgen voor veel openheid, licht, kleuren en zon in de fotografie. We hebben ook geprobeerd om humoristische toetsen aan te brengen, zij het nogal zwarte humor, een beetje zoals de Coen-broers.”
De opnames gebeurden onder meer in Herbeumont, Libramont, Florenville, Chiny, Saint-Hubert en vooral in Sainte-Ode waar een oud hospitaal werd omgebouwd tot studio.
Met La trêve heeft RTBF samen met het productiehuis Hélicotronc een uitstekende serie afgeleverd, met spannende verhaallijnen vol verrassende wendingen, krachtige vertolkingen, prachtige locaties en sfeervolle interieurs, een knappe fotografie en verzorgde montage. Een serie die actuele thema’s (migratie, ecologie) in een traditioneel milieu en een oeroude natuurlijke omgeving plaatst en toont hoe de misdaad en schuld van een individu de verantwoordelijkheid van een hele gemeenschap niet uitsluit.