dinsdag 4 maart 2014
Straks nieuw op VTM: Mijn Pop-Up Restaurant
Met Evi Hanssen.
Neem vijf enthousiaste duo's, meng ze met de onuitputtelijke passie van drie topcoaches, voeg er enkele pittige opdrachten en een hoofdprijs van 100.000 euro aan toe en Mijn Pop-uprestaurant! kan van start gaan. Vijf enthousiaste duo's zullen op vijf bekende pleinen in vijf grote steden – Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Kortrijk – een tijdelijk restaurant inrichten en uitbaten volgens hun eigen, originele concept. Dit onder het goedkeurend oog van juryleden Sergio Herman, Sepideh Sedaghatnia en Max Borka. De pop-uprestaurants worden niet zomaar in een bestaand pand opgericht, maar letterlijk midden in de stad. Op een groot centraal plein, in een speciaal geplaatste, moderne constructie. De kandidaten zullen alles moeten geven om van hun pop-up dé place to be te maken. Een plek waar beleving centraal staat. Gekker, wilder, straffer dan een gewoon restaurant. Je moet er geweest zijn, want voor je het weet, is het weer weg. Dat is wat een pop-up zo bijzonder maakt. Eind maart openen de duo's de deuren van hun eigen pop-uprestaurant en vanaf dan is het erop of eronder… Een harde afvallingswedstrijd, met maar 1 winnaar. Evi Hanssen zorgt voor de morele steun en begeleidt de duo's tijdens hun parcours. Vijf topsteden ontvangen de koppels en hun pop-uprestaurants. Antwerpen ontfermt zich over Jeremy Aerts (22) en Noémie Meirte (22), twee vrienden uit Schoten. Het Mechels-Limburgs koppel Jaro Steens (24) en Hanne Verstreken (24) trekt naar de hoofdstad van België. De Gentse vriendinnen Stefanie Beerens (24) en Maël Schamp (23) blijven in eigen stad. Bruggelingen Stefaan Van den Berghe (38) en Barbra Van Poucke (24) slaan hun tenten op in Kortrijk, en Genkenaars Deborah Schincariol (37) en Nathan Van Kuijk (26) maken Hasselt onveilig. De vijf duo's worden gedurende de oprichting en uitbating van hun pop-uprestaurant begeleid door experts in hun vakgebied. Ze worden uitgedaagd om een concept te bedenken en dit idee door te trekken in alle facetten: in geur, kleur, smaak, … elk zintuig moet geprikkeld worden. De gerechten moeten lekker zijn, maar moeten ook in het juiste kader, met evenveel oog voor detail geserveerd worden. Elke horecadiscipline zal onder de loep genomen en geëvalueerd worden door verschillende vakmensen. Voor de kandidaten wordt het ongetwijfeld een leerrijke en onvergetelijke ervaring. Topchef Sergio Herman is één van de drie experts in Mijn Pop-uprestaurant!. Hij zal vooral letten op de kwaliteit en de creativiteit van de gerechten, en de kandidaten ondersteunen en adviseren. Sergio Herman erfde de liefde voor het keukenvak zelf van zijn vader, die hij jarenlang als gedreven chef aan de slag zag. De twee stonden samen achter het fornuis in het populaire restaurant Oud Sluis, dat onder Sergio's bewind met drie sterren werd bekroond. 25 jaar later, op 22 december 2013, sloot Sergio Herman de deuren van Oud Sluis. Dit voorjaar zal hij samen met zijn rechterhand Nick Bril het restaurant The Jane openen in Antwerpen. Daarnaast ondersteunt Sergio het team van Syrco Bakker bij Pure C Bar & Restaurant in Cadzand aan. Sepideh Sedaghatnia zal de vijf duo's coachen op gebied van zaalbediening. Sepideh werd enkele maanden geleden door Gault & Millau verkozen tot sommelier van het jaar. Deze Iraanse schone uit Antwerpen werkt in het 2-sterrenrestaurant 't Zilte van chef Viki Geunes. Het levensverhaal van Sepideh leest als een sprookje. Toen Sepideh zeventien was, verhuisde ze met haar familie naar België. Haar ouders droomden van een carrière in de petrochemie, maar nadat Sepideh een vakantiejob deed in de horeca, kreeg ze de smaak van de wijn te pakken. Ze startte een opleiding aan de hotelschool, volgde wijncursussen en werkte in hotels om daarna spontaan te solliciteren bij Viki Geunes. Ze is gepassioneerd door haar vak en zal ongetwijfeld haar passie en liefde voor de zaalbediening en voor wijn doorgeven aan de vijf Mijn Pop-uprestaurant!- koppels. Ideeën en concepten behoren dan weer helemaal tot het vakgebied van Max Borka, expert in design en interieur. Hij zal de kandidaten dan ook voornamelijk op dit domein begeleiden en coachen. Een pop-uprestaurant is meer dan eten en drinken, het gaat om een totaalbeleving. Alle duo's bouwen hun tijdelijk restaurant op rond een idee. Een creatief concept stopt niet bij de inrichting of bij een logo, maar moet doorgetrokken worden op alle vlakken. Story telling is hierbij belangrijk: waarom koos de horecaondernemer voor die bepaalde kleur, wat is de betekenis van de naam, wat staat er op de kaart, met welke producten wordt er gewerkt. Gentenaar Max Borka zal de kandidaten begeleiden in de uitwerking van hun horecaconcept. Momenteel werkt en woont Max Borka in Berlijn waar hij verantwoordelijk is voor het centrale tentoonstellingsplatform van de Berlin Design Week. Max Borka werkt als tentoonstellingscurator, geeft les en schrijft boeken over kunst en design. Hij ademt design en hij zal met zijn internationale visie de vijf concepten onder de loep houden. Evi Hanssen zal Mijn Pop-uprestaurant! presenteren en begeleidt de duo's tijdens hun parcours. "Ik ben wel te vinden voor al die nieuwe concepten: soepcafés, koffiebars, wasbars, ik wil het allemaal wel eens proberen. Hoe gekker hoe liever! Een pop-upconcept laat het toe om eens gedurfder uit te hoek te komen. Ik vind het geweldig om mee te ontdekken wat de kandidaten voor ons in petto hebben." Mijn Pop-uprestaurant! Vanaf 4 maart 2014 bij VTM elke dinsdag en donderdag om 20.35.