maandag 15 augustus 2016
Marktrock Bilzen lokt 23.000 bezoekers
Zonovergoten editie lokt pak volk naar Marktrock Bilzen.
Ruim 23.000 mensen hebben afgelopen weekend de vierde editie van Marktrock Bilzen bijgewoond. Dat heeft organisator LIVE Entertainment bekendgemaakt. Op het hoofdpodium op de Markt in Bilzen speelden zaterdag onder meer Laura Tesoro, Sylver en Pigbag Army, die op veel bijval konden rekenen. Zondag kwamen de bezoekers voor de Ketnetband, Kings of Pop en de onverslijtbare Raymond van het Groenewoud. Op het Camille Huysmansplein bliezen de beats van onder meer Dave Lambert & MR. Grammy en Peter Luts het spreekwoordelijke dak er twee dagen op rij af.
Een stralende zon, een affiche met populaire namen en de traditie van Bilzen als muziekstad. Meer had de vierde editie van Marktrock Bilzen niet nodig om het muziekminnend publiek massaal op de been te krijgen. Met 25.000 aanwezigen evenaart het jonge festival het bezoekersaantal uit 2015. Henk Vermeulen van LIVE Entertainment: “Daarmee is het opzet geslaagd! Marktrock Bilzen is op amper vier jaar tijd uitgegroeid tot een vaste waarde. De succesformule is eigenlijk héél eenvoudig: een sterke affiche in combinatie met perfect teamwork. Een dikke pluim aan alle medewerkers van zowel LIVE Entertainment als de stad Bilzen. Ook de samenwerking met de hulpdiensten verloopt elk jaar prima. Er werd trouwens geen enkel incident gemeld.”
Zaterdag slibde de Markt een eerste keer dicht omstreeks 20.45 uur voor de sterke performance van Eurosong-trots Laura Tesoro. Zondag was het nagenoeg op hetzelfde tijdstip drummen om de meester van het Nederlandstalige lied aan het werk te zien. Raymond van het Groenewoud toverde een gelukzalige glimlach op de gezichten van de Bilzerse Markt. “Net die leuke mix van jong geweld en ervaring sloeg ook dit jaar weer erg aan!”, aldus schepen van evenementen Griet Mebis. “Nummer vier van Marktrock Bilzen mogen we net als alle voorgaande edities opnieuw een schot in de roos noemen. Het publiek zat meteen in de juiste festivalsfeer. En de weersomstandigheden waren meer dan perfect! Kortom, het was één groot feest van begin tot eind.”
Verrassing op zaterdag was zonder twijfel Pigbag Army. Dé partyband van het moment met de legendarische Jan Van Eyken, Axl Peleman en Eline De Munck kreeg de voetjes van het talrijke publiek makkelijk van de grond. Eerder op de avond speelde Ellen Steegen een thuiswedstrijd. De Bilzerse opende het hoofdpodium met veel bravoure. Tussen de grote namen uit de dancescene die hun opwachting maakten op het Camille Huysmansplein dook ook al een Bilzenaar op. Ruben Borgers alias dj Grava, gaf er de muzikale aftrap van een wat een spetterende avond zou worden. Het tweede podium bleek opnieuw een meerwaarde voor dit Marktrock onder het waakzame oog van Martijn Cuenen: “Dit tweede plein stond elke avond bomvol en creëert steevast een gezellige voetgangersstroom tussen de twee podia. Op die manier krijg je een heel gemoedelijke festivalsfeer. En dat past perfect bij Bilzen!”
Ook op dag twee beloofde de programmatie veel goeds. En die verwachtingen werden helemaal ingelost. Vooraleer van het Groenewoud zijn muzikale duivels ontbond, werden de jongsten in het publiek getrakteerd op een brok pure en vrolijke energie van de Ketnetband. In hun kielzog liet Jens nog maar eens zien waarom hij de tweede editie van The Voice Kids op zijn naam schreef. Die andere ‘Voice’ Glenn Claes brak moedwillig de sfeer en bracht met zijn zachte stem het publiek compleet in vervoering. In zijn liedjes vertelt Claes het verhaal van zijn leven. Een singer-songwriter pur sang! Het fabuleuze slotakkoord van Marktrock 2016 was zondagavond voor The Kings of Pop, in een vorig muzikaal leven nog een deel van de Magical Flying Thunderbirds. Onder leiding van Coco Jr. stond de Markt in geen tijd in vuur en vlam.
Frieda Brepoels toont zich een fiere burgemeester: “Bilzen is en blijft een muziekstad. En altijd met dat extra vleugje sfeer. Zowel op zaterdag als op zondag waren de vrije plaatsen op de terrasjes rond de Markt heel schaars. De horeca is dan ook erg tevreden. Marktrock Bilzen sluit perfect aan bij wat wij als stad willen uitstralen: ambitieus maar tegelijk ongedwongen en knus. We blijven bovendien vasthouden aan de gratis-formule! Volgend jaar zijn we met de vijfde editie al toe aan een eerste jubileum. Als de weergoden ons dan even gunstig gezind zijn, zal dat opnieuw een groot festijn worden.”