Radiocijfers: Q-music en JOE fm groeien
MNM is de enige openbare omroep die stijgt.
MEDIALAAN radio krijgt een mooi signaal van de luisteraar. JOE fm groeit bij alle Vlamingen van 7,6% (vorige meting) naar 8,7%, het beste resultaat ooit voor de zender. Qmusic haalt bij diezelfde groep een marktaandeel van 14,7%, wat een stijging betekent van 1,7%. Bij de belangrijkste doelgroep 18-44 jarigen behaalt Q een winst van 3% en is hierbij marktleider. Ook JOE fm stijgt op de kerndoelgroep van 30- tot 49-jarigen naar 11,2% marktaandeel.
Dit alles blijkt uit de nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt die het CIM vanmorgen bekend maakte. De resultaten bestrijken de periode van 28 maart tot en met 27 juni 2015.
Tom Klerkx, programmadirecteur radio over Qmusic: “Begin deze week kondigden we aan dat Q kiest voor een compleet nieuwe zenderlook, met een frisse sound en verrassende nieuwe programma's. Muziek en beleving, daar zetten we 100% op in. En dat is ook wat onze luisteraar boeit. Afgelopen maanden ademde Q muziek met o.a. de Q-World Tour, het bezoek aan David Guetta in Ibiza en meest recent nog het optreden van Oscar and the Wolf aan het Q-Beach House. Met resultaat. Heel fijn om in deze nieuwe cijfers te merken dat de luisteraar zich thuis voelt bij Q, en gelooft in onze zender. Samen kijken we vol spanning en veel ongeduld uit naar 31 augustus.”
Over JOE fm zegt Tom Klerkx: “Met o.a. de top 800 van de 80’s van afgelopen mei ziet JOE fm het aantal dagelijkse luisteraars met 30.000 luisteraars stijgen. Muzikale emoties en herinneringen, daar loopt de JOE luisteraar warm voor. Het radioseizoen starten we dan ook voor de 7de keer vol greatest hits met onze Top 2000. Vanaf 7 september zal menig JOE-luisteraar weer stevig aan de radio gekluisterd zitten. En wij natuurlijk ook.”
Bij de openbare omroep is er één zender die groeit en dat is MNM. Het marktaandeel van de jongerenzender bij 12-24-jarigen is in de periode april-juni gestegen van 23,6 naar 24,9%. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers voor de radiomarkt die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) vandaag bekend heeft gemaakt.
Iets meer dan 4,2 miljoen Vlamingen (78%) luisteren dagelijks naar de radio. Bijna drie miljoen Vlamingen stemmen dagelijks af op hun favoriete VRT-radionetten. MNM doet het goed bij jongeren en zag zijn marktaandeel dit voorjaar stijgen van 9,3% tijdens dezelfde periode vorig jaar naar 10,4%.
“De respons van onze jonge luisteraars op initiatieven als De Strafste School en Marathonradio was echt overweldigend. Zelfs na al die jaren in het radiovak blijft het indruk maken: het groepsgevoel en het engagement dat je met een radioprogramma teweeg kunt brengen. Het motiveert ons alleen maar om elke dag opnieuw de best mogelijke radio te maken, reageert nethoofd Rino Ver Eecke met een lachop zijn gezicht.
Klara (1,9%) blijft stabiel ten opzichte van vorig jaar. Radio 2 (28,4%) daalt maar blijft de grootste radiozender van Vlaanderen. Ook Radio 1 (6,6%) en Studio Brussel (12%) moeten wat terrein prijsgeven.